Karlovy Vary, Pardubice nebo Zlín. Miliardové investice změní podobu regionálních obchoďáků

Grand Pardubice čeká náročná přestavba.

Grand Pardubice čeká náročná přestavba. Zdroj: Profimedia.cz

Do obchodních center nechodí lidé jen nakupovat, ale také se bavit. Majitelé nákupních center začali investovat do rozšíření a přestaveb starších lokalit v regionech, kam přidávají restaurace, sauny a třeba i multikina. Byznys s obchodními centry poslední léta přešlapoval na místě a jinde než v Praze se nerozvíjel. S obnoveným nákupním apetitem spotřebitelů se to má v příštích letech změnit.

Obnovou má projít například karlovarské obchodní centrum Varyáda, které je největším nákupním centrem v kraji. Dvouletá rekonstrukce vyjde majitele centra EPG Group na téměř jednu miliardu korun. „Nová Varyáda nabídne více než sto prodejních jednotek a celková plocha centra se zvětší z 18 tisíc na 27 tisíc metrů čtverečních,“ popisuje vedoucí plánování a výstavby Linda Ryšavá.

Zájem o centrum, které bylo postaveno v roce 2005, má zvednout zejména nové multikino. „Budou zde obchody, které ve městě chyběly a za jejichž sortimentem museli lidé dojíždět do Plzně nebo Prahy. Navíc tu vzniknou i další pracovní místa,“ doplňuje mluvčí firmy Martin Malý.

Modernizací projde také více než dvacet let staré obchodní centrum Grand v Pardubicích, které sídlí ve funkcionalistické budově z roku 1931. Investor, kterým je Pražská správa nemovitostí, bude památkově chráněný palác rekonstruovat dva roky a vynaloží 300 milionů korun. Součástí investice bude výstavba parkovacího domu, obnovou projde zdejší kino, přibude gastrozóna i coworkingový prostor.

K investici dochází i přesto, že se naproti pardubickému vlakovému nádraží chystá výstavba nového centra Galerie Pernerka. Tento projekt se ale potýká se zadrhnutými povolovacími procesy – soud mu v polovině roku zrušil územní rozhodnutí.

Přichází doba renovací

„V rámci životního cyklu nákupního centra logicky přichází doba pro renovaci a rozšiřování ploch, a to i s ohledem na měnící se trendy. Děje se tak obvykle asi jednou za deset let,“ potvrzuje šéf Asociace nákupních center Jan Kubíček. Po posledních pěti letech, kdy se v tomto sektoru téměř nic nestavělo, je podle realitněporadenské společnosti CBRE v různých fázích přípravy 300 tisíc metrů čtverečních retailových ploch, které budou dodány na trh v následujících letech. Ze zhruba poloviny jde o zcela novou výstavbu, dále jsou to přestavby a rozšíření stávajících center.

Zcela nové nákupní centrum bude mít třeba Zlín, kde chce společnost Cream Investments vybudovat na místě bývalých Baťových továren nové centrum Fabrika za 3,5 miliardy korun. Projekt získal letos na  podzim stavební povolení, a hotovo by tak mělo být v roce 2027. „Oproti původnímu projektu, který jsme představili veřejnosti před pěti lety, je nová Fabrika úplně jiný koncept,“ popisuje generální ředitel Cream Investments Martin Jarolím. Dříve podle něj stačilo nabídnout dostatek obchodů, nynější mladá generace však více touží po různých způsobech trávení volného času. Kromě tří pater obchodů zde budou sportoviště, multikino, hudební sály i zimní stadion.

Jarolímova slova potvrzuje Kubíček, podle kterého nákupní centra mění svůj charakter a posiluje se jejich socializační role „Lidé už nechodí do nákupních center jenom za nákupy, ale potkávají se zde s přáteli a rodinou, využívají častěji food zóny, kavárny, služby jako čistírny, posilovny, kosmetické služby a podobně,“ popisuje.

Praha má stále potenciál

V Česku se nyní nachází 110 nákupních center a 275 retailových parků. Potenciál pro další rozšiřování je podle Kubíčkova názoru minimální, v případě velkých nákupních center je podle něj reálná jen Praha, byť nechtěl upřesnit kde. Obchodním centrům se podle něj nicméně daří, návštěvnost se vrátila, a maloobchodní tržby dokonce převyšují úroveň z předpandemického roku 2019. „Česko je zároveň atraktivní trh pro nové značky. Jsme vnímáni jako vstupní brána pro vstup nových značek do středoevropského regionu,“ doplňuje.

Některá obchodní centra změnila letos majitele. Například investiční fond Pardubice Retail Fund koupil za tři miliardy korun obchodní centrum Palác Pardubice, který původně patřil do portfolia evropské investiční skupiny Atrium European Real Estate. Jedná se o jednu z největších realitních transakcí letošního roku. Na prodej je také pražské centrum Arkády Pankrác.