Poptávka po kancelářích klesá, pracovní prostředí se bude muset kvůli pandemii změnit

První čtvrtletí letošního roku se dál neslo ve znamení poklesu pronájmů moderních kanceláří. (ilustrační foto)

První čtvrtletí letošního roku se dál neslo ve znamení poklesu pronájmů moderních kanceláří. (ilustrační foto) Zdroj: Tomáš Hejzlar

Z aktuální situaci můžou v budoucnu profitovat coworkingové kanceláře. Na snímku prostory společnosti Scott & Weber.
Firmy si od ledna do konce března v Praze pronajaly přibližně 70 tisíc metrů čtverečních administrativních ploch. Meziročně je to o 37 procent méně. (ilustrační foto)
Velká část zaměstnanců z kanceláří aktuálně pracuje z domova. (ilustrační foto)
Navzdory současnému poklesu poptávky po kancelářích se podíl prázdných administrativních ploch v Praze stále drží nízko na 5,4 procenta z celkové výměry. (ilustrační foto)
5
Fotogalerie

První čtvrtletí letošního roku se dál neslo ve znamení poklesu pronájmů moderních kanceláří. Pokračoval tak trend, který začal už před propuknutím koronavirové pandemie. Na její dopady se již kancelářský byznys připravuje.

Firmy si od ledna do konce března v Praze pronajaly přibližně 70 tisíc metrů čtverečních administrativních ploch. Meziročně je to o 37 procent méně, mezičtvrtletní propad je dokonce 53 procent. Vyplývá to z údajů sdružení poradenských firem Prague Research Forum. 

„Poptávka v prvním čtvrtletí nebyla situací s Covid-19 ovlivněna natolik, jak by se mohlo zdát,“ komentoval vývoj Pavel Novák, vedoucí oddělení pronájmů v konzultantské společnosti Knight Frank. „Pokles poptávky je výsledek dlouhodobého stavu na trhu. Jednání o nájmech jsou v dnešní době otázkou šesti až dvanácti měsíců,“ dodal.

Firmy se podle odborníka nehrnuly do stěhování mimo jiné kvůli vysokým nákladům na stavební úpravy nových kanceláří a slabé nabídce nových prostor. 

Velká část zaměstnanců z kanceláří aktuálně pracuje z domova. Poradci z firmy Cushman & Wakefield na základě zkušeností z Číny a dat Světové zdravotnické organizace přišli pro usnadnění návratu pracovníků do kanceláří s konceptem Six Feet Office. Spočívá mimo jiné ve vyznačení dvoumetrové bezpečnostní zóny kolem každého pracovního stolu. Kde to nebude možné, přijdou na řadu přepážky z plexiskla. 

„Doporučení jsme navrhli tak, aby návrat do kanceláří byl pro lidi co nejsnazší a nejbezpečnější. Aby se jejich vzájemná interakce řídila pravidly, jež jim dodají jistotu, že jsou před nákazou maximálně chráněni, a umožní nerušeně pracovat,“ uvedla Radka Novak, šéfka kancelářského týmu v Cushman & Wakefield. Podle konzultantů z Knight Frank se zvýší i požadavky například na kvalitu vzduchotechniky v budovách. 

Developeři se již na nové podmínky připravují. „Pracovní místa budou umístěna dále od sebe a rovněž všechny ostatní prostory včetně chodeb budou přizpůsobeny tomu, aby mohli lidé dodržovat přiměřený odstup,“ řekla viceprezidentka tuzemské a maďarské Skansky pro komerční development Alexandra Tomášková. „To může mít za výsledek větší nároky na poptávanou plochu kanceláří,“ míní.

Profitovat z dalšího vývoje mohou i sdílené kanceláře, které jsou v současnosti poloprázdné. „Spíš než s  navyšováním metrů na jednoho pracovníka se bude více  pracovat s home office. Paradoxně to může ještě více oživit coworkingové kanceláře,“ reagoval Petr Palička, výkonný ředitel developerské části skupiny Penta.

Navzdory současnému poklesu poptávky po kancelářích se podíl prázdných administrativních ploch v Praze stále drží nízko na 5,4 procenta z celkové výměry. Stabilní jsou zatím v metropoli i nájmy. Za nejlepší plochy v centru se platí měsíčně zhruba 23 eur za metr čtvereční.