Prahu čekají proměny. Změní se často navštěvovaná náměstí a vyroste nová lávka
Řada náměstí a ulic v hlavním městě se v příštím roce začne rekonstruovat a vyroste i pár nových budov. Má začít rekonstrukce Mariánského náměstí, Malostranského náměstí a měla by být dokončena první fáze rekonstrukce Václavského náměstí, tedy jeho dolní části. Ještě letos začne také stavba lávky HolKa, která propojí Holešovice s Karlínem.
Malostranské náměstí, jedno z nejnavštěvovanějších míst Prahy, projde v příštím roce rekonstrukcí. Rada hlavního města Prahy letos v polovině prosince schválila dodavatele stavebních prací, kterým bude společnost Gardenline.
„Se stavebními pracemi se začne na jaře příštího roku, a to na horní části náměstí mezi Lichtenštejnským palácem a kostelem sv. Mikuláše. Díky rekonstrukci se uvolní celé náměstí, které se tak přiblíží původnímu smyslu a účelu, tedy místu k setkávání,“ uvedl první náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Dodal, že v místech výkopů se bude konat záchranný archeologický průzkum.
Urbanisticko-architektonickou soutěž na řešení Malostranského náměstí vyhlásil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s magistrátem už v roce 2014. Zvítězil návrh architektů Martina Hájka, Václava Hájka a Petra Horského.
Proměnou v příštím roce projde i Mariánské náměstí, které po celé dvacáté století sloužilo především jako parkoviště. Nově má sloužit hlavně pěším a cyklistům. Rozšíří se tam chodníky, přibudou přechody a vznikne několik pěších i obytných zón.
Od roku 2019 se náměstí začalo výrazněji kultivovat, namísto parkujících aut se tam objevily třeba Pražské židle & stolky. Tento pilotní projekt IPR si klade za cíl poskytnout posezení v místech, kde scházely lavičky či jiná možnost odpočinku.
Vedení města loni schválilo novou podobu náměstí od architektonického studia Xtopix. Mariánské náměstí by se mělo začít rekonstruovat v příštím roce a mělo by se mimo jiné stát místem setkávání i konání uměleckých akcí.
Již letos v zimě začne stavba lávky HolKa, která propojí Holešovice s Karlínem. Rozplánovaná je na čtrnáct měsíců. Tento dlouho očekávaný projekt usnadní přesun pěším i cyklistům mezi dvěma dynamicky se rozvíjejícími pražskými čtvrtěmi. Souběžně s tím by se v rámci projektu Karlínská náplavka mělo zatraktivnit vltavské nábřeží v oblasti Rohanského ostrova.
„Díky lávce HolKa se karlínští dostanou za pár minut před brány Holešovické tržnice. Urychlí taky cestu lidem z Žižkova. Svou polohou totiž navazuje na Vítkovský tunel. Získáme i nový bezbariérový přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna,“ řekl pražský náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Lávku architekta Petra Teje postaví společnost Skanska. Přemostění usnadní pěším i cyklistům cestu na Štvanici a propojí i další městské části, které od roku 2015 zajišťuje také říční přívoz HolKa.
Realizaci se blíží také projekt dlouho očekávané Vltavské filharmonie, na kterou Praha s IPR letos v srpnu oficiálně vyhlásily mezinárodní architektonickou soutěž. Vítězný návrh budovy pro nový koncertní sál v Holešovicích u stanice metra Vltavská bude vybírat porota v čele s architektem Michalem Sedláčkem. Projekt má vyjít na více než šest miliard korun.