Síť lékáren Dr. Max zvýšila tržby, kvůli online prodejům postavila nový sklad

Dr. Max.

Dr. Max. Zdroj: Cristi Croitoru / Alamy / Profimedia

ČTK

Tržby tuzemské sítě lékáren Dr. Max loni meziročně rostly o 2,4 miliardy korun na 29,8 miliardy, z toho 3,6 miliardy činily tržby z e-shopu. Zisk firma nezveřejnila a má být k dispozici ve výroční zprávě. Jednička na českém trhu loni zvýšila počet lékáren o 27 na 529 a plánuje v rozvoji pokračovat, řekl ve čtvrtek na tiskové konferenci generální ředitel Jan Žák. Zároveň čeká, jakým způsobem projde Sněmovnou legislativní návrh, který by měl lékárenský trh a vznik nových lékáren regulovat.

V Česku je v provozu podle databáze Státního ústavu pro kontrolu léčiv přes 2650 lékáren, ale trend je takový, že lékárny zanikají v menších obcích, zatímco přibývají především v nákupních centrech, tedy ve městech, kde už je dostupnost lékáren vysoká. Zároveň ubývá samostatných lékáren a přibývá těch, jež vlastní řetězce. Euru to v dubnu řekl prezident České lékárnické komory Aleš Krebs.

Dvojkou na trhu je řetězec BENU, který má svoje i franšízové lékárny a podle informací na vlastním webu jich má 419. Letošní výsledky ještě nezveřejnil, loni činily tržby včetně franšízových partnerů 14 miliard korun. Další řetězce už mají výrazně nižší podíl na trhu.

Třetí jsou Lékárny Lemon, které převzaly loni síť Chytrých lékáren a také Domácích lékáren, loni v říjnu měly zhruba 70 poboček. Výsledky za loňský rok již zveřejnila například skupina Pilulka Lékárny, která měla obrat 1,35 miliardy korun, což je o 36 procent meziročně méně. Čistě internetový obchod Lékárna.cz měl předloni tržby 1,7 miliardy korun.

Pro všechny lékárny je podstatné rozšiřování internetového prodeje. Dr. Max proto koncem loňského roku otevřel nový a ve velké míře automatizovaný sklad v Brně-Líšni, kde dokáže denně zpracovat 25 tisíc objednávek, zatím jich vyřizuje 8000 a pracuje v něm 100 lidí. „Máme navíc další prostor ještě kapacity navýšit. Dodáváme odtud objednávky k vyzvednutí v lékárnách na Moravě a jezdí od nás i zásilkové služby,“ řekl Žák. Do otevření nového skladu měla firma v Brně menší a málo automatizovaný sklad, další sklad pro e-shop má v Nučicích u Prahy.

E-shop podle Žáka dále poroste, ale kamenné lékárny jsou zatím dominantní a budou podle něj živit firmu ještě dlouho. I proto se snaží modernizovat vybavení lékáren a v těch nejvytíženějších pomáhají lékárníkům roboti. „Velké usnadnění je podle nich také zavádění elektronických cenovek, protože nemusejí stříhat papírové,“ řekl Žák.

Provozovatelem společnosti je Česká Lékárna Holding, kterou ovládá investiční skupina Penta.