Škoda Auto chystá druhý díl expanze do Indie. Ten první příliš nevyšel
Proměnit indický trh na jedno ze svých největších odbytišť se Škodě Auto navzdory plánům dlouhodobě nedaří. Mladoboleslavská automobilka tam loni prodala patnáct tisíc vozů, meziročně o dvanáct procent méně. Po téměř dvaceti letech nepříliš úspěšného působení na velmi specifickém indickém trhu přichází s pokusem o obrat.
Prvním krokem ke zvýšení prodejů má být model Vision IN. Studii vozu SUV speciálně vyvinutého pro Indy odhalí výrobce začátkem příštího měsíce na autosalonu v Novém Dillí. Prodeje by mohly odstartovat v první polovině příštího roku. V rámci projektu India 2.0 letos firma představí dále také čtyři modely, dva vlastní a dva z mateřského koncernu Volkswagen.
Do ofenzivy koncernových značek ve druhé nejlidnatější zemi světa investuje Volkswagen 25 miliard korun, a to hlavně mezi roky 2019 a 2021. Za úspěch zodpovídá Škoda. „Dlouhodobým společným cílem je získat pro značky Volkswagen a Škoda přibližně pětiprocentní podíl na trhu v závislosti na jeho vývoji,“ uvádí mluvčí automobilky Pavel Jína. Součástí expanze je zdvojnásobení počtu měst, ve kterých má Škoda prodejní zastoupení.
Indie se měla zařadit k největším odbytištím Škody od vstupu na trh v roce 2001, ale prodeje se nepodařilo výrazně zvýšit, činí necelé jedno procento tamního trhu. Škodě přitom loni rostly prodeje na všech trzích právě s výjimkou Indie a klíčové Číny. Tam automobilka vstoupila v roce 2007 a loni tam prodala 282 tisíc vozů, tedy devatenáctinásobně více než v Indii.
„Indický trh je velmi náročný z pohledu poptávky po velmi levných vozech, která je z velké části saturována domácími a asijskými výrobci. Lze očekávat, že trh dále poroste, podíl automobilů je vůči počtu obyvatel velmi nízký,“ říká partner společnosti EY Petr Knap.
Zatímco v Indii, kde žije 1,3 miliardy obyvatel, se loni prodalo 1,8 milionu nových osobních automobilů, v Číně s 1,4 miliardy obyvatel dosáhly prodeje 26 milionů vozů. Důvodem slabého odbytu v Indii je zpomalování tamní ekonomiky, a hlavně vysoká míra chudoby.
„Pokud se Volkswagenu podaří uvést na trh dobrý produkt ve správné cenové relaci a podpořit jej prodejní sítí, může být dobrou budoucí perspektivou,“ dodává Knap.
Celkové loňské prodeje se automobilce snížily o necelé procento na 1,24 milionu vozů.