Spalte papíry, přišel čas na iPady. Ve výrobě šetří peníze i čas

Výrobní závod společnosti Koma Modular je plně digitalizovaný díky produktům od Applu a aplikacím od zlínské společnosti B2A.

Výrobní závod společnosti Koma Modular je plně digitalizovaný díky produktům od Applu a aplikacím od zlínské společnosti B2A. Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Podle majitele a šéfa společnosti Stanislava Martince byla digitalizace nezbytná.
Martinec uvádí, že investice sedm milionů do digitalizace výrobního procesu se po sedmi letech již navrátila.
Ve výrobě modulů zaměstnanci Koma Modular využívají 90 zařízení od Applu, které dodala společnost iStyle. Ta se společně se zlínskou firmou B2A podílí na digizalizaci českých firem skrze organizaci Digitálnifirmy.cz
Výrobní závod firmy KOMA Modular ve Vizovicích
Výrobní závod firmy KOMA Modular ve Vizovicích
6
Fotogalerie

Prach, hluk a jiskry. A iPady. Digitální technologie si pomalu prosazují i ve výrobní sféře, kde pomáhají zefektivnit celý proces. Éra papírů tak pomalu končí, díky kombinaci aplikací a vhodných produktů mohou firmy ušetřit miliony a v době napjatého pracovního trhu snížit personální potřeby.

Zaprášenou halou vizovické společnosti Koma Modular jsou slyšet zastřené zvuky neidentifikovatelné české skladby z devadesátých let, kterou doprovázejí v nepravidelných tónech zvuky sváření a montování modulů. Vzduchem poletují jiskry a kolem modulů pobíhají desítky pracovníků. Klasické úterý ve výrobě. Něco tady ovšem chybí – nekonečné stohy papírů, podle nichž by mistři a parťáci postupovali na konkrétní zakázce. 

Místo toho zkušení pracovníci v červených firemních tričkách – začátečníci mají trička oranžová – drží iPady od Applu, nad kterými se radí o dalším postupu. Anebo komunikují s dalšími články procesu, jako jsou kontroloři nebo dopravci, kteří přemístí moduly ke klientům. 

„V roce 2003 jsme se dostali do existenčních problémů, v té době jsme si pořídili první informační systém od Heliosu. Od té doby je to základní platforma, od které se odvíjí vše ostatní. S digitalizací jsme začali tedy už před dvaceti lety,“ popisuje proces šéf a dosud jediný majitel společnosti Koma Modular Stanislav Martinec. U základního systému to ovšem neskončilo, v roce 2015 začala další etapa digitalizace, tentokrát s aplikacemi od české společnosti B2A a produkty od Applu. 

„Od začátku procesu jsme do toho dali sedm milionů korun, nyní máme sedm aplikací. Základem jsou koncové stanice, tedy iPady od Applu, dnes jich máme přes devadesát. Umožňují propojení komunikace nad zakázkou, díky nim v systému vidíme vše, co je se zakázkou spojené – mzdy, dokumentace nebo objednávky materiálu,“ popisuje Martinec. 

Právě shromáždění informací o vývoji zakázky považuje Martinec za klíčové. Díky tomu mohou zaměstnanci v reálném čase komunikovat z valašských Vizovic s dělníky, kteří dokončují zakázky v Senegalu. Jediné papíry ve výrobní hale Koma Modular jsou číselná označení jednotlivých modulů, tedy nezbytné poznávací znamení, díky němuž může digitalizace efektivně fungovat.

Nyní Koma Modular využívá aplikace od dodavatele B2A v pěti oblastech – výroba, montáže, logistika, kontrola a projektová dokumentace. „Začalo to ve výrobě a poslední byla zatím kontrola. Děláme na míru zakázky, specifikujeme, co je potřeba zkontrolovat. Přímo v tabletu vidí, na co se mají soustředit,“ popisuje Martinec. 

Aplikace pro Koma Modular se musely přizpůsobit, nicméně podle ředitele společnosti se sedmimilionová investice už po sedmi letech vrátila. „Bez digitalizace bychom potřebovali minimálně další tři lidi, díky tomu se investice vyplatí,“ říká Martinec. 

Zavádění digitálních řešení ovšem nebylo bez problémů. „Bylo to na jiné platformě, v té době jsme neměli Apple, používali jsme Microsoft a Android. Báli jsme se, že to nebude dobře komunikovat,“ popisuje Martinec. IT oddělení firmy brojilo proti zavádění nového systému, někteří zaměstnanci kvůli tomu dokonce odešli.

„Apple byl překážka, byli tu ‚protijablíčkovci‘, ajťáci byli proti tomu, abychom zaváděli nový systém. Skoro to neprošlo,“ říká ředitel společnosti. Bolestivá změna ovšem nakonec proběhla zejména díky důvěře vedení v přínos digitalizace. 

Prvotní odmítavé reakce na změny jako jednu z hlavních překážek označuje také Miroslav Kaleta ze zlínské společnosti B2A, která digitalizační proces a vývoj aplikací pro firmu Koma Modular vytvořila na míru. „Největší překážka je mindset firmy. Velký problém je, že si mnoho lidí myslí, že digitalizace je záležitost na dva kvartály a pak je hotovo. Je to ale dlouhodobý proces, během něhož se mění i myšlení. Není to jednorázové nutné zlo,“ říká Kaleta.  B2A v rámci organizace Digitálnífirmy.cz spolupracuje s prodejcem produktů značky Apple iStyle – B2A dodá software, a iStyle hardware. 

Podle Kalety je často výraznou překážkou také absence vztahu mezi vedením a pracovníky. „Někdy narážíme na to, že vedení nemá dobré vztahy s lidmi ve skladu nebo ve výrobě. Mají představu, že takovým věcem nemohou rozumět. Pokud je ale nezapojí, digitalizace nemůže uspět. Je potřeba zapojit lidi napříč firmou,“ dodává Kaleta. 

Zároveň varuje před tím, aby se firmy pouštěly do digitalizace s příliš ambiciózními plány, které mají od začátku do detailu připravené. „Je potřeba začít po jednotlivých krocích, nikoli plánovat komplexní projekt do posledního důsledku, to nejde, protože proces stejně vykrystalizuje až časem,“ říká. 

Dodává ovšem, že se to pomalu začíná měnit. „Nastupuje mladá generace a zároveň je dost firem, které už mají za sebou neúspěšné pokusy o obří transformaci. Je super, když impulz vzejde od lidí, kteří potom budou aplikace využívat,“ doplňuje Kaleta.