Díky prodejům iphonů z druhé ruky roste celý trh, říká šéf iStylu Vít Goluch

Vít Goluch, iStyle

Vít Goluch, iStyle Zdroj: E15 Michael Tomeš

Dovézt zboží z Číny je složité. Před pandemií šlo objednat zboží z Číny, stálo to pár tisíc a letadlo přiletělo za dva dny. Dnes letadla nelítají, protože je cena desetinásobná, říká šéf společnosti iStyle Vít Goluch.
Vít Goluch, iStyle
Vít Goluch, iStyle
Vít Goluch, iStyle
Vít Goluch, iStyle
7
Fotogalerie

Prodejce výrobků od Applu, společnost Istyle, působí v Česku už více jak patnáct let, před pandemií jí meziročně rostly tržby o stovky milionů korun. Téměř od začátku stojí v jejím čele Vít Goluch. V poslední době roste sekundární trh, na kterém se prodávají použité produkty od Applu, jak ho Goluch vnímá? „Nám to pomáhá, jelikož se zvětšuje zákaznická skupina, tedy že se k produktům od Applu dostane i zákazník, který by si nový iPhone nemohl dovolit. Ale další iPhone už si u nás třeba koupí,“ popisuje Goluch v rozhovoru pro deník E15.

Obchody máte v Praze, Brně, Ostravě a v Ústí nad Labem. Proč zrovna v Ústí?

Je to historická věc. Na trhu jsme 15 let, celoevropsky jsme se snažili obsadit zejména hlavní města. Jak trh rostl a rozvíjel se, tak nám do Česka přišla konkurence. V určitý okamžik jsme proto potřebovali nové lokace, tak jsme se koukali, které město by nám dávalo smysl. Ústecký kraj je sice problematický, ale není úplně chudý. Ústí nám dává smysl. Zažíváme turbulentní časy.

Vám se během meziročně během pandemie snížily tržby o 150 milionů, ale naopak se vám zvýšil zisk. Jak to na vás tedy dopadá?

Díky přechodu lidí na home-office, kde potřebovali na něčem pracovat, tak část společnosti přišla na to, že produkty od Applu jsou dobrá dlouhodobá investice, tak jsme z pohledu profitability nebyli poškozeni.

Přesunuly se prodeje výrazně na internet?

Ano, ale není to tak, že by se to celé přelilo do onlinu. Byli jsme ale schopni prodat více hardwaru. Nicméně nerostl prodej doplňkového zboží, příslušenství, jelikož v obchodě zákazníkovi vysvětlíte, co a proč potřebuje. To šlo dolů.

Zůstal tedy ten podíl online prodeje vyšší i po pandemii?

Podíl zůstal velmi vysoký až do letošního března. Když ale skončily všechny pandemické omezení, tak se lidé vrhli do obchodů, viděli jsme dramatický nárůst návštěvnosti prodejen. V době pandemie se zákazník podíval na web, udělal si rezervaci, vyzvedl si to na prodejně a odešel. Nyní se chování zákazníka vrátilo do doby před pandemií. Výběr produktu tak už neprobíhá pouze v online prostředí, ale opět v prodejnách. Je ale otázka, co s tím udělá inflace a ukrajinsko-ruský konflikt.

Tam míří má další otázka. Poté, co se utlumila pandemie, tak přišly další šoky. Projevilo se na to zájmu zákazníků?

Bezprostředně po útoku panovala nejistota, ale nebylo to vidět na prodejích. Víc než ruský útok, se projevuje nejistota finanční kvůli inflaci. Tedy obava o budoucnost. Do toho tlak na zvyšování mezd.

Vy chcete zvyšovat mzdy?

Za vyšší výkon, proč ne? 

Vy už jste ve vedení iSTYLU 15 let, zažil jste tedy i finanční krizi 2008. Dá se to na příkladu prodejů nějak srovnat?

Máme velkou výhodu silné značky, zákaznická skupina, která si produkty od Applu kupuje, je zasažena mnohem méně. Když si zákazník něco od nás kupuje, tak omezí ale věci okolo, koupí si telefon, ale nekoupí si například příslušenství jako kvalitní audio. Zatím to ale ani nevnímáme, stále plánujeme výrazný růst. Spíše to vnímáme jako potenciální riziko.

Když jsem se minulý rok bavil s Petrem Syrůčkem, tedy s majitelem konkurenční společnosti iWant, tak říkal, že prodat iPhone je fajn, ale marže na něm není příliš velká, a proto je klíčové prodávat právě doplňkové produkty. Takže pro vás to není dobrý výhled, když lidé budou kupovat “pouze” iPhony, ne?

Ano, máte pravdu. Naším cílem ale není prodat pouze iPhone. Snažíme se hledat vhodné doplňkové zboží a služby, které zákazníkovi přinesou další benefit k produktu a nám dodatečný zisk.

Zmínili jsme tržby, rok před pandemií jste vyrostli o šest set milionů, kam chcete růst? Jaké máte v Česku cíle?

Máme plán růst, máme v plánu rekonstrukce a relokace prodejen v rámci nákupních center do lepších a větších prostorů. Investujeme, budeme chtít rozvíjet síť dále, plány jsou velké.

Platí, že na Masaryčce budete mít pobočku?

Pracujeme na tom, aby ta prodejna vypadala dobře. Je to jedna z lokalit, kterou budeme stavět. To je ale rok 2023.

Bude ta pobočka něčím speciální? Přece jen to bude první věc, kterou člověk uvidí, když se před tu budovu postaví.

Ta prodejna bude obrovská. Je to ve fázi designu, rozhodně je to nejsložitější prodejna, kterou jsem kdy dělal. Nejen kvůli velikosti. V okamžiku, kdy jsem viděl první návrhy toho obchodu, tak jsme usoudili, že to chceme. Od té doby jsme to s Pentou vždy, když jsem se potkali, řešili.

Kromě Masaryčky budete přidávat i nějaké další pobočky?

Možná se to stane.

Vy zároveň produkty od Applu také opravujete. Nedávno Apple umožnil lidem opravovat si zařízení. Je to pro vás komplikace?

Nevidíme dopad, že by zákazník servisoval s originálními díly mimo autorizovaný servis. Samozřejmě existuje veliký šedý trh. Víme, že kupují rozebrané telefony a neoriginální díly. To vnímáme více.

Jak dlouhá je průměrná životnost u nových modelů?

Bývaly doby, kdy jsme říkali, že iPhone má roční životnost, ale dnes je trh použitého zboží veliký a prodávají se na něm iPhone 7, což jsou zařízení z roku 2016 a stále je jich strašná spousta. S novými modely se životní cyklus prodlužuje.

Zmínil jste secondhandový trh. Aktuálně je v kurzu finská společnost Swappie, která byla listem Financial Times vyhlášena jako nejrychleji rostoucí firma Evropy. Vtrhli i do Česka. Vy také prodáváte servisované telefony.

Pro nás je to velmi okrajová věc.

Nemrzí vás, že jste neobsadili takto silný trh?

Netrápí nás to primárně. Naopak, nám to pomáhá, jelikož se zvětšuje zákaznická skupina, tedy že se k produktům od Applu dostane i zákazník, který by si nový iPhone nemohl dovolit. Ale další iPhone už si u nás třeba koupí. Takže ano, tím, že to neděláme, tak něco ztrácíme, ale roste díky tomu celý trh.

Neuvažovali jste tedy o tom někdy?

Uvažujeme o tom. Jsme mezinárodní firma, máme tedy velké množství vykoupených telefonů, ale zatím chceme zůstat monobrandem. Podle pravidel ani nelze prodávat seconhandové zboží u prémiového prodejce. Museli bychom to tak prodávat jiným způsobem.

Na jak velkém podílu prodejů se podílejí firmy?

Ve spoustě firem je dnes Apple standardem. Věci od Apple se do firem dostávají díky časové ceně. Koupí to od nás a za životní cyklus, což bývají dva roky, mají ta zařízení stále poměrně vysokou hodnotu. Ve výsledku je to tak mnohem nižší cena, než když ten telefon zestárne do nulového hodnoty. Podíl firem na našich příjmech je rostoucí, dnes to bude na 20 až 30 procentech.

Vyrostlo to během pandemie?

Během pandemie to bylo úplně jinde. Dlouhodobě je to kolem těch 20 procent.

Jak se u vás daří iPadům?

iPad je extrémně dobré zařízení, obzvlášť pro mladou generaci je zajímavý. A přichází stále více zákazníků, kteří mají iPad jako hlavní pracovní nástroj. Za poslední období je ale nejpostiženějším produktem krizí dodavatelů.

Jak se vás dotýká krize s dodavatelskými řetězci?

Prodlužují doby dodání. Logistika je složitější. Díky tomu, že Apple přešel na vlastní čipy, tak ta krize není tak veliká. Realokovali se ale zdroje. Nedošlo ale k výrazným výpadkům celého portfolia. Dovézt ale zboží z Číny je složité. Před pandemií šlo objednat zboží z Číny, stálo to pár tisíc a letadlo přiletělo za dva dny. Dnes letadla nelítá, protože je cena desetinásobná. Posílalo se to tak loděmi, to trvalo týdny, ale u nich nebyla jistota. Proto se posílaly vlaky přes Rusko a Ukrajinu. To dnes nejde.

Takže se vám prodloužila doba dodání?

Větší společnosti jako Apple umí situaci řešit mnohem lépe než distributoři třetích stran.

Co to znamená?

Dostat příslušenství od výrobce z Číny znamená týdny až měsíce. Minimálně od šesti až do dvanácti týdnů. Když se k tomu přičte ještě výrobní proces, tak na čtvrtý kvartál musíme objednávat nyní.

Závěr roku je přitom pro mnoho obchodů naprosto klíčový. Neobáváte se toho?

Co mi to pomůže mít obavy?

Štěstí tedy přeje připraveným?

Přesně tak. Chceme být co nejlépe připraveni. Není to výrazně rozdílné od loňského roku, ale například v roce 2018 jsme tato rozhodnutí dělali koncem července, v té době už máte lepší představu.

Takže je to takové plánování na slepo? Máme tady ekonomické dopady a zároveň nejistotu, kdy vám dojde zboží. Nakombinovat to musí být složité.

Věříme produktu. Dokonce si troufnu říct, že trh bude klidnější. Pokud se nestane nic dramatického.

Vít Goluch (47)

Přes 15 let vede premiového prodejce produktů od Applu iStyle, který se v Česku řadí mezi největší obchodníky se zbožím americké společnosti. Istyle vlastní mezinárodní blízkovýchodní investiční skupina Midis Group, která prodejny provozuje i v dašlcíh evropských státech.