Bez investora, ale za hranice. Napoprvé jsme narazili, říká Karel Dytrych z Freela
Během pandemie byl přechod do online prostředí tématem číslo jedna, profitovalo na tom i české Freelo, které firmám i jednotlivcům poskytuje stejnojmenou organizační aplikaci. "Byť to není na první pohled vidět, tak se snažíme vést uživatele za ručičku, protože většinou je problém ve firmách podobné nástroje zavést a odnaučit lidi řešit úkoly v emailu," říká jeden ze zakladatelů Freela Karel Dytrych. Navzdory tomu, že jde o nenápadný projekt, ambice neskrývá. "V Čechách chceme být nástrojem na úkoly číslo jedna," řekl v rozhovoru Karel Dytrych, který bude jedním ze speakerů na konferenci WebExpo, jejímž mediálním partnerem je deník E15.
Co dělá Freelo?
Freelo pomáhá zjednodušovat pracovní agendu a komunikaci nad úkoly. Jsme zlatý střed mezi těmi nejsložitějšími nástroji, kde se dá nastavit úplně vše, a druhým protipólem, jako jsou třeba Trello nebo Basecamp. Snažíme se udržet jednoduchost na jejich úrovni, ale zároveň nabídnout i pokročilejší funkce, díky kterým mohou fungovat týmy procesně. Byť to není na první pohled vidět, tak se snažíme vést uživatele za ručičku, protože většinou je problém ve firmách podobné nástroje zavést a odnaučit lidi řešit úkoly v emailu.
Kdo jsou vaši uživatelé?
Většinou nás využívají malé týmy po 20 až 40 lidech a to z nejrůznějších oborů. Cestu k nám si ale našly i velké týmy o stovkách uživatelů. V našich začátcích to byl zejména trh e-commerce, v dnešní době ale naskakují jakékoliv firmy. Necílíme moc na jednotlivce, jelikož je Freelo hlavně o komunikaci. Dnes nás proto využívají jak lidé na volné noze, tak i třeba Metrostav. Je to opravdu pestré.
Pomohla vám pandemie?
Nejdřív byl boom přechodu do onlinu, což se týkalo hlavně videokonferenčních aplikací jako Teams nebo Zoom. My jsme měli setrvalý růst, ale zrychlená digitalizace zájem o nás taky trochu zvýšila. Na začátku pandemie jsme udělali akci, v rámci které jsme dávali Freelo zdarma, což se týkalo i současných uživatelů, kteří to kvůli problémům s cash-flow potřebovali. Nyní se to už vrátilo do stavu před pandemií, tedy postupný setrvalý růst.
Kolik máte v současné době uživatelů?
Momentálně má Freelo 50 tisíc uživatelů. Z toho je větší půlka aktivní.
Kdo je vaší největší konkurence?
Určitě trojice Trello, Basecamp a Asana. Už jen tím, že na našem lokálním trhu jsou jejich aplikace zavedené a lidi je s námi srovnávají. Častokrát z toho srovnání ale vycházíme dobře.
Jaké máte s Freelem ambice?
V Čechách chceme být nástrojem na úkoly číslo jedna, zároveň bychom se nechtěli ztratit ani v zahraničí. V minulosti jsme v zahraničí už trochu narazili. Stálo nás to naštěstí jen pár set tisíc. Teď jsme dokončili více změn a budeme zkoušet druhé kolo expanze. Chceme jít cestou lokalizací, které vnímáme jako důležitou přidanou hodnotu. Máme mimo jiné integrovaný překladač DeepL, který překládá lépe než Google Translator, a šetří tak čas reálným překladatelům. Máme zkrátka ambice být vidět i ve světě, což se nám již zčásti daří. Nedávno jsme se objevili na zajímavých místech v některých softwarových žebříčcích.
Do jakých zemí povede vaše expanze?
Lokalizace chystáme pro Dánsko, Estonsko, Holandsko, Maďarsko, Rumunsko, a Polsko. Pro tyto země budeme hledat i kolegy. Překlady máme i do španělštiny a němčiny ale větší pozornost bychom chtěli dát spíše těm prvně jmenovaným menším zemím.
Hledáte v současné době investora?
Ne, investora nemáme a ani nehledáme, protože víc peněz nutně neznamená spokojenější život ani lepší produkt. Spíše chceme dlouhodobě a udržitelně budovat rozumně velký tým, který to bude spolu bavit, což se nám zatím daří.
Před dvěma lety jste říkal, že nemáte obchodního zástupce. Stále to platí?
Ano, stále nemáme obchoďáka. Spíše se zaměřujeme na marketing a snažíme se vzdělávat a tvořit tématický obsah. Produkujeme podcast Z podpalubí a pořad Freelo.TV. Snažíme se také být vidět v komunitě. Nevím, do jaké míry se to dá vnímat jako obchod, ale na přilákání nových klientů to funguje. U nás ani obchodní zástupce nedává moc smysl, nemáme byznys model jako konkurenční aplikace, kde se platí za každého člověka ve firmě, co ty služby využívá. Jinýmy slovy nemáme cenu závislou na velikosti týmu. Trochu to vychází z toho, že jsme původně dělali službu pro freelancery a ti mají často i 50+ klientů a asi by nechtěli za každého z nich platit deset dolarů. Nemáme obchod ani v krvi, klepání na dveře není náš styl.
Jak se v Česku buduje digitální nástroj?
Super, je tu spousta schopných lidí, je tu i hodně startupových inkubátorů nebo investorů do startupů, jako Martin Rozhoň, který řadu z nich financoval. Máme i výhodu malého trhu, kde je jednodušší službu v malé konkurenci rozjet. Historicky se to již hodněkrát ukázalo. Google vs Seznam, Shopify vs Shoptet, a řada dalších. V neposlední řadě se tu koná celá řada skvělých vzdělávacích akcí a konferencí jako je třeba Webexpo, na kterou se zrovna chystám.
O čem budete na WebExpu mluvit?
Budu tam mluvit o onboardingu do SaaS (software as a service) aplikací, jak uživatele vtáhnout, aby si co nejrychleji uvědomil, že aplikaci chce a nemůže bez ní fungovat. To zahrnuje interaktivní průvodce, gamifikaci, chytré maily na základě chování uživatele v aplikaci a řadu dalších věcí. Sám se ale těším na know-how řečníků z celého světa, které tam budu moci potkat.