BlaBlaCar nabral 2,5 miliardy, po spolujízdě se zaměří na hromadnou dopravu

BlaBlaCar se rozšiřuje dále na trh autobusové dopravy. Po Francii jezdí autobusy BlaBlaCaru už dva roky.

BlaBlaCar se rozšiřuje dále na trh autobusové dopravy. Po Francii jezdí autobusy BlaBlaCaru už dva roky. Zdroj: BlaBlaCar

Zakladatelé BlaBlaCar Frédéric Mazzella, Nicolas Brusson a Francis Nappez
2
Fotogalerie

Francouzský start-up BlaBlaCar, který se zaměřuje na zprostředkování spolujízd, čekají změny. Díky investorům získal 115 milionů dolarů (2,48 miliardy korun), z nichž bude financovat svůj další rozvoj. Společnost oznámila i novou akvizici – ukrajinský systém pro prodej jízdenek Octobus.

Mimo švédské VNV Global, která do BlaBlaCar investovala už v minulosti, se k financování přidala i investiční společnost Otiva J/F AB a fond FMZ Ventures, za nímž stojí americký investor Michael Zeisser. 

„BlaBlaCar znamená pro cestování to stejné, co Airbnb pro ubytování,“ uvedl při oznámení novinek jeden z investorů Per Brilioth z VNV Global. Francouzský start-up patří mezi zástupce segmentu sdílené ekonomiky. Princip služby spočívá ve zprostředkování spolujízd autem, což řidiči ušetří peníze a spolujezdci se nemusejí spoléhat na hromadnou dopravu.

Zároveň společnost oznámila i koupi ukrajinského Octobusu. BlaBlaCar se v posledních letech soustředí i na autobusovou dopravu a přesně tímto směrem akvizice Octobusu směřuje. Ukrajinský start-up totiž nabízí službu pro lepší správu prodeje jízdenek. Francouzi tak navazují na předešlé koupě – prodejce jízdenek Busfor a dopravce Ouibus.

V autobusové dopravě vedení společnosti vidí příležitost kvůli převládajícímu off-line způsobu prodeje jízdenek. BlaBlaCar proto chce autobusovým dopravcům pomoci s přechodem do internetového prostředí. Na přelomu let 2021 a 2022 společnost přidá do vyhledávání i železniční dopravu. Časem má aplikace BlaBlaCar obsahovat veškeré dostupné způsoby dopravy po zemi – spolujízdu, autobus i vlaky. Na trhu vyhledávačů dopravních spojů bude konkurovat brněnskému Kiwi.com a platformě Omio, dříve známé jako GoEuro. Omio na rozdíl od BlaBlaCar nabízí také letecké spojení, Kiwi přidává i možnost pronájmu auta a nabídky ubytování.  

„Naše síť pro spolujízdy neobnáší žádné fixní náklady,“ vypíchnul největší přednost šéf společnosti Nicolas Brusson pro web TechCrunch. Z částky, kterou spolujezdec zaplatí za cestu, si BlaBlaCar, který transakci zprostředkovává, strhne svůj podíl pohybující se v různých úrovních v závislosti na ceně. Na rozdíl od služeb typu Uber se BlaBlaCar zaměřuje na dálkové spoje mezi městy.

Mimo spolujízdy a autobusové dopravy společnost provozuje ve Francii také sdílené elektrické koloběžky. V loňském roce společnost zaznamenala pokles ze 70 milionů na 50 milionů pasažérů. Aktuálně BlaBlaCar působí ve 22 zemích včetně České republiky.