Syn magnáta Murdocha posílá peníze na boj proti fake news, otci navzdory

Murdochovi. Zleva: Lachlan, Rupert a James.

Murdochovi. Zleva: Lachlan, Rupert a James. Zdroj: Reuters

Rupert Murdoch.
Sunday Times (ilustrační foto).
3
Fotogalerie

James Murdoch, mladší syn amerického mediálního magnáta Ruperta Murdocha, poskytne zhruba sedm milionů dolarů startupovým společnostem na boj s dezinformacemi neboli fake news. Cílem má být vznik softwaru na ověřování pravosti videí a zpráv.

Jak upozornil deník Financial Times, děje se tak krátce poté, co James Murdoch kritizoval média svého otce za zpochybňování vlivu klimatických změn na požáry v Austrálii. Murdoch mladší přitom opustil rodinné impérium teprve loni v březnu, kdy po prodeji studií 21st Century Fox založil investiční společnost Lupa Systems a získal podíl například ve společnosti Vice Media.

Zároveň se začal distancovat od konzervativních názorů svého otce, podporovatele současného prezidenta Donalda Trumpa. Mimo jiné se angažuje právě v ochraně životního prostředí.

Lupa Systems na projektu spolupracuje s newyorskou investiční firmou Betaworks. Jejich společným cílem je podpořit start-upy, které by vytvořily „udržitelnější ekosystém zpráv“.

Na každou vývojovou fázi firmy chtějí poskytnout startupistům sto tisíc dolarů a v příštím roce hodlají podporovat až 20 různých projektů. Založily proto akcelerační program nazvaný Betalab, v rámci něhož by měl ve finále vzniknout software pro ověřování pravosti videí a odhalování falešných zpráv, dezinformací a „trollů“ objevujících se v médiích.

Podle Jamese Murdocha nabízejí digitální média široké možnosti, ale zároveň mohou podkopávat vztah k pravdě a skutečnosti. „Projekt vytvoří platformu, ze které se můžeme začít učit, jak rozeznávat realitu našich umělých i skutečných světů,“ prohlásil. Jeho společník Ben FitzGerald k tomu uvedl: „Čistě ekonomicky dává vytváření dezinformací smysl. Není to drahé a lze dosáhnout velkého účinku.“ Dodal, že s Murdochem se tématu věnují již několik let.

Falešnými zprávámi se zabývají také některé české projekty. Asi nejznámější je web Manipulatori.cz, který založili novináři Petr Nutil a Ondřej Fér. Věnuje se například dezinformacím z proruských webů či aktuálně šíření výmyslů o původu koronaviru.

Koncem loňského roku představil středoškolák Matyáš Boháček aplikaci Newskit, která shrnuje zprávy z důvěryhodných českých zdrojů a pro uživatele vybírá skrze statistiky a strojové učení nejrelevantnější témata.

Delší dobu funguje v Česku také projekt Holubí pošta, který vznikl v reakci na rozesílání nepravdivých řetězových emailů především mezi seniory. Parta studentů práv posílá přihlášeným zájemcům pozitivní, apolitické zprávy, které mají vyvážit negativní zprávy.