Americká vládní agentura otestovala bezpilotního rejnoka. Dron Manta Ray využije armáda
Americká vládní agentura DARPA (Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty) dokončila testy podvodního bezpilotního plavidla sestaveného společností Northrop Grumman s názvem Manta Ray neboli Manta obrovská. Jde o unikátní nízkoenergetický kluzák připomínající rejnoka, který by měl do budoucna samostatně podnikat podmořské mise s delším trváním a na dlouhou vzdálenost.
Testy, které společnost prováděla u pobřeží jižní Kalifornie, prokázaly hydrodynamické vlastnosti stroje na moři, a to včetně ponoření pod hladinu s využitím všech způsobů pohonu a řízení vozidla: vztlaku, vrtulí a řídících ploch. Podle Kylea Woernera, programového manažera DARPA pro Mantu Ray, jde o první takto velké podvodní vozidlo bez posádky, které se podařilo modulárně přepravit přes celou zemi a následně smontovat přímo v terénu.

„Přeprava vozidla přímo do oblasti, kde má být provozováno, šetří energii, kterou by jinak spotřebovalo během přepravy,“ vysvětluje, proč společnost Northrop Grumman převezla prototyp v modulárních částech z Marylandu na testovací místo v Kalifornii. Kromě efektivní logistiky a montáže Woerner vyzdvihuje potenciál rychlého nasazení v celosvětovém měřítku, a to bez potřeby využívání rozsáhlých prostor v námořních přístavech a dalších zařízeních.
„Jakmile je plavidlo nasazeno do vody, využívá k pohybu efektivní vztlakové klouzání. Současně je navrženo s několika úložnými prostory různých velikostí a typů, které umožňují plnění nejrůznějších námořních úkolů,“ dodává Woerner.
Podvodní dron nové generace
Podle agentury DARPA je cílem projektu Manta Ray vyvinout a uvést do provozu novou třídu podvodních vozidel bez posádky s dlouhou životností, schopností zvládnout cesty na dlouhou vzdálenost a dostatečnou nosností pro náklad. Díky tomu by do budoucna mohlo vozidlo využívat americké námořnictvo pro trvalé operace v často dynamickém námořním prostředí.
Podle kapitána Scota Searlese, programového manažera pro bezpilotní námořní systémy, je diesel-elektrická ponorka těžká 85 tun a téměř 26 metrů dlouhá. Americká armáda kromě různých typů podvodních dronů využívá pro zpravodajské a průzkumné mise také bezpilotní povrchové vozy nebo bezpilotní vzdušné prostředky.
Na projektu Manta Ray spolupracuje kromě amerického námořnictva ještě společnost PacMar Technologies, která bude letos pokračovat v testování svého systému pro sběr energie. Tu by mělo být vozidlo schopné získávat z podmořských zdrojů.