Nejen Bulánci. Český herní průmysl má značky, na které může být hrdý | E15.cz

Češi se vrhli na hry. Tvůrcům Bulánků poslali nečekané miliony a počet hráčů prudce roste

Lukáš Vojáček

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Nedávno způsobila na českém internetu poprask zpráva o návratu kultovní tuzemské videohry Bulánci, která se po dvaceti letech dočká pokračování. Její autoři ze studia SleepTeam na ni už stihli vybrat na Startovači přes 4,4 milionu korun, což je výrazně více, než vývojáři zamýšleli. Domácí videoherní průmysl ale za dobu své existence vytvořil celou řadu dalších vynikajících produktů, na které může být právem pyšný. I to je důvod, proč v Česku existuje poměrně silná komunita fanoušků videoher, která se navíc během pandemie značně rozrostla.

„České hry úspěšně bojují ve světové konkurenci, ať už měřeno prodejností, či hodnocením kritiků a s tím spojených ocenění,“ říká Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů. „Celkově je tuzemský herní průmysl s ohledem na velikost naší země úspěšné odvětví, byť ve srovnání se zeměmi typu Švédsko nebo Finsko je vidět, že se můžeme ještě zlepšovat,“ dodává.

Současná koronakrize, kvůli které musela řada lidí trávit většinu času doma, měla na videoherní trh z hlediska financí pozitivní dopad. Na základě statistik, již na začátku května zveřejnilo on-line tržiště pro hráče G2A.com se hraní počítačových her alespoň příležitostně věnuje prakticky každý druhý Čech. 

Ačkoli hrám stále holduje převážně mladá generace, počet pravidelných hráčů ve věkové kategorii 35 až 54 let se za poslední čtyři měsíce zdvojnásobil. Celkem dosáhl tuzemský videoherní průmysl v roce 2020 obratu 4,1 miliardy korun. To je přibližně o 500 milionů korun více než v roce předešlém. Po Polsku a Rumunsku je tak Česko třetím největším trhem v regionu střední a východní Evropy. 

„Může za to především kvalitní zázemí, které prospívá malým vývojářským firmám a start-upům. Nástup videoher v globálním měřítku pak umocňuje také rozvoj digitálních technologií, jako jsou virtuální nebo rozšířená realita, 5G sítě a umělá inteligence,“ vysvětluje Marek Magoń, vedoucí marketingu z G2A.com. 

Připomeňte si některé z největších českých herních hitů:

Přestože z ekonomického hlediska sektor dlouhodobě roste, podle Pavla Baráka se nedá ani říct, že by pandemie přinesla herním studiím pouze klady. „Pro část firem byl loňský rok velmi náročný, hlavně díky absenci fyzických akcí, jako jsou veletrhy a konference, čímž se omezily jejich možnosti hledání nových obchodních partnerů. To zatím platí i letos, ale věříme že ve druhé polovině roku se situace zlepší,“ uvádí Barák.

Dosahují tedy domácí videohry světové úrovně? Ano i ne. „Čeští vývojáři samozřejmě nemají k dispozici takové finanční prostředky, aby mohli pravidelně konkurovat mnohasetmilionovým projektům zahraničních vydavatelů, jako jsou francouzský Ubisoft či americká firma Electronic Arts. Přesto se tu a tam nějaký AAA projekt zrodí,“ upozorňuje Zdeněk Princ, redaktor videoherního magazínu Vortex. 

Pro český herní průmysl bylo jednoznačně nejzásadnějším milníkem období na přelomu tisíciletí, kdy vyšly první tituly, co si získaly uznání i v cizině. Z těch nejznámějších lze určitě zmínit tituly Hidden and Dangerous, Operace Flashpoint či Mafia. 

Na ty pak později navázaly nové komerčně úspěšné hry jako ArmA nebo DayZ z produkce Bohemia Interactive, dále pak Euro Truck Simulator 2, jehož tvůrcem je společnost SCS Software, a Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios. 

„Jednou z našich nejlepších her z loňského roku je Creaks od studia Amanita Design, která získala velmi pozitivní ohlasy v zahraničí,“ zmiňuje Barák. „V tuzemsku vznikají i hry na mobily a mezi naše mezinárodně úspěšná studia patří Geewa, Madfinger Games nebo Beresnev Games,“ doplňuje.  

Zřejmě největším českým fenoménem ve světě je aktuálně společnost Beat Games se svojí hrou Beat Saber. „Ta je zpracováním velmi jednoduchá, nicméně předkládá tak skvělou myšlenku a koncept, že uspěla právě díky tomu,“ míní Princ. Jedinečnost tohoto projektu dokládá i fakt, že studio Beat Games v roce 2019 koupil americký technologický gigant Facebook. 

Tuzemská hráčská komunita je na základě Princova mínění každopádně na domácí produkci velmi hrdá. „Má třeba ráda české překlady her. Za ty je dokonce ochotná bojovat a sepisovat petice,“ vyzdvihuje Princ. Češi také nadále preferují především hraní na počítači, čím dál tím větší oblibu si však v tuzemsku získávají i konzole.   

Průkopníkem on-line hraní však Češi nebyli. Připomeňte si kultovní Unreal Tournament:

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah