Evropská komise nařídila Googlu, aby pozastavil svůj byznys s digitální reklamou
Evropská komise (EK) nařídila americké internetové společnosti Google, aby přerušila svůj lukrativní byznys s digitální reklamou. Znamená to, že Google může být nucen prodat část svého podnikání, aby uklidnil obavy antimonopolního orgánu z narušení hospodářské soutěže.
„Google má velmi silnou pozici na trhu v oblasti technologií online reklamy. Shromažďuje data uživatelů, prodává reklamní prostor a působí jako online zprostředkovatel reklamy. Google je tedy přítomen téměř na všech úrovních takzvaného adtech dodavatelského řetězce,“ uvedla místopředsedkyně Eropské komise Margrethe Vestagerová.
Komise se obává, že Google mohl využít své postavení na trhu k upřednostnění svých vlastních zprostředkovatelských služeb. „Nejen, že to mohlo poškodit konkurenty společnosti Google, ale také zájmy vydavatelů a zároveň zvýšit náklady inzerentů. Pokud se to potvrdí, postupy společnosti Google by byly podle našich pravidel hospodářské soutěže nezákonné,“ dodala Vestagerová.
Podle výzkumné společnosti Insider Intelligence je Google nejvíce dominantní digitální reklamní platformou na světě s 28procentním tržním podílem na globálních příjmech z reklamy. Příjmy z reklamy, které zahrnují příjmy z jeho vyhledávacích služeb, Gmailu, Google Play, Map Google, reklamy na YouTube, Google Ad Manager, AdMob a AdSense, loni dosáhly 224,5 miliardy dolarů. To představuje 79 procent jejích celkových příjmů.
Google se snažil případ urovnat tři měsíce poté, co Evropská komise zahájila vyšetřování. Evropské úřady ale posléze frustrovalo jeho pomalé tempo a málo zásadních ústupků, řekl agentuře Reuters zdroj obeznámený se záležitostí.