Facebook se děsí TikToku. Má k tomu dobrý důvod, sázka na metaverse je příliš riskantní

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Reuters

Šéf a zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg
2
Fotogalerie

Toto je nové vydání Technoverse Newsletteru, ve kterém se každý týden věnujeme aktuálním technologickým trendům z Česka i ze světa. Chcete, aby vám každé úterý chodil do e-mailové schránky? Zde se můžete přihlásit k odběru.

Největší sociální síť světa Facebook, respektive mateřská společnost Meta, pod kterou spadají Instagram a WhatsApp, nezažívá nejlepší období. Skandály se na ni valí ze všech stran, a proto není divu, že se snaží odvést pozornost k problémům konkurence, konkrétně čínského TikToku. 

Minulý týden vyšlo najevo, že si Facebook najal republikánskou konzultační agenturu Targeted Victory, která měla zajistit, aby se více mluvilo o negativnich aspektech TikToku. Agentura se snažila protlačit články do lokálních médiích o škodlivých trendech, které se údajně šíří na TikToku. Slovo údajně je v tomto případě klíčové, protože některé z trendů, které měly mít negativní dopad na vývoj dětí, nikdy neexistovaly a zprávy o nich se jako první objevily… na Facebooku.

Společnost Marka Zuckerberga moc dobře ví, co to znamená, když proti ní stojí celý veřejný prostor. Názorně může sloužit výběr titulků ze světových médií jen za poslední týden: Chyba Facebooku vedla k tomu, že algoritmus posledních šest měsíců upřednostňoval škodlivý obsah. Facebook žene skeptiky k popírání změny klimatu. Zadní vrátka na Facebooku podvodníci využívají k ověřování účtů. Uživatelé Facebooku jsou naštvaní, jejich účty byly bezdůvodně zablokovány. 

Nejen Facebook má chyby, snad každá globální sociální síť zažila skandály. Nicméně Facebook narostl do takové velikosti, že chyby, které největší sociální síť světa dělá, jsou až příliš viditelné. Vždyť Facebook je v některých méně rozvinutých zemích synonymem internetu. 

Negativní mediální stopa není pro byznys žádoucí. Zvlášť, když prioritou číslo jedna v dalších deseti letech má být jakýsi prozatím beztvarý koncept metaversu, který ani nemusí nutně uspět.

V mezičasí se tak Facebook snaží najít jiný způsob, díky kterému bude i nadále růst, což v překladu znamená způsob, díky kterému bude Facebook atraktivní i pro nejdůležitější cílovou skupinu mezi 18. až 25. rokem života. A tím mají být krátká videa, díky kterým uspěl právě TikTok. 

Facebook v roce 2020 na rostoucí oblibu TikToku zareagoval tím, že na Instagramu spustil službu Reels, což je v zásadě kopie TikToku. Jde tedy o týž postup, který Instagram použil před lety, když okopíroval funkci Stories od tehdy rychle rostoucího Snapchatu. Tehdy se to podařilo, Snapchat sice funguje a je z něj zisková miliardová firma, nicméně na dosah Instagramu se mu zřejmě nikdy nepovede dostat.

Jenže to byla jiná doba, Facebook ani zdaleka nečelil tak silné veřejné nevoli jako teď. Pod pojem Facebook se v současnosti soustřeďuje všechno, co je na sociálních sítích špatné a je v podstatě jedno, zda si to technologický gigant zaslouží, či nikoli.

U TikToku to Facebook bude mít složitější. Pryč jsou totiž doby, kdy proti čínské sociální síti brojil Donald Trump a kdy to vypadlo, že se schyluje k jejímu konci. Jak se ale ukazuje, Facebook udělá vše proto, aby situaci zvládnul. 

Výběr z internetu 🌍

Mladí investoři. Během pandemie se o investování začala zajímat i generace Z, tedy lidé narození zhruba od poloviny dvadesátých let do roku 2012. Své peníze pouštěli na finanční trh zejména prostřednictvím platformy Robin Hood. Nicméně ta možná nebyla nové investorské vlně dostatečně přizpůsobena. Nyní vznikají investiční platformy, díky kterým mohou uživatelé vzájemně sledovat svá portfolia nebo vytvářet seznamy firem a jejich akcií, které například respektují LGBT komunitu. Holt nová doba. 

Čína omezí streamery. Asijská mocnost pokračuje v tažení proti technologickým oborům. Po omezení kryptoměn, vzdělávacích platforem a herního průmyslu se čínské úřady zaměřily na streamery, tedy influencery, kteří dělají na internetu živá vysílání a přitom prodávají všemožné produkty. Podle posledních zpráv má jen v Číně tento segment hodnotu přes 30 miliard dolarů. Asijská velmoc proto chce omezit maximální možný denní výdělek, ale i to, čemu se živá vysílání věnují. 

Ruské náhražky. Po útoku na Ukrajinu se z Ruska stáhly, nebo byly vytlačeny, nejrůznější firmy z celého světa včetně sociálních sítích. Ruští oportunističtí developeři tak využili příležitosti a stvořili Rossgram, což má být „ruská odpověď na Instagram“, nicméně kritici nové sítě ji spíše označují za chabou náhradu původních amerických verzí.

Data procházejí jídlem. Technologickým firmám odevzdáváme velkou část našich osobních dat, to se týká i rozvážkových služeb typu Bolt nebo Uber. V Rusku tento segment obstarává tamní Yandex, který teď ovšem čelí úniku dat. Díky němu novináři z organizace Bellingcat dokázali vystopovat některé ruské spolupracovníky zahraniční rozvědky, nebo dokonce byt jedné z Putinových dcer. Člověk by si tak zřejmě měl dávat pozor i v případě, když si objednává neškodnou pizzu.