Halíře dělají talíře. Nevýdělečné technologické firmy upadly v nelibost investorů

Jako kdyby se poslední dva roky nestaly. Zoom je příkladem společnosti, která během pandemie několinásobně vyrostla, během posledních měsíců se ovšem veškerý nárůst hodnoty akcií vypařil

Jako kdyby se poslední dva roky nestaly. Zoom je příkladem společnosti, která během pandemie několinásobně vyrostla, během posledních měsíců se ovšem veškerý nárůst hodnoty akcií vypařil Zdroj: Profimedia.cz

Toto je nové vydání Technoverse Newsletteru, ve kterém se každý týden věnujeme aktuálním technologickým trendům z Česka i ze světa. Chcete, aby vám každé úterý chodil do e-mailové schránky? Zde se můžete přihlásit k odběru.

Vzdušné zámky už nestačí, chceme reálný a okamžitý zisk. Takové poselství v posledních měsících vysílají investoři napříč obory a trhy. Firmy, které se zdály být vítězi pandemie, tak upadly v nemilost, jelikož jejich hodnotu určovala zejména víra v to, že v budoucnosti z nich budou dominantní hráči oboru. To už nyní nestačí. 

Zoom, Peloton, Pinterest nebo Shopify. To jsou společnosti, jejichž akcie během pandemických vrcholů v letech 2020 a 2021 vyrostly několikanásobně. Nyní se jejich hodnota mnohdy propadla pod předpandemické doby. Zvyšující se úrokové sazby a ekonomická krize na obzoru nutí investory k výraznému obratu, který zmíněné firmy uvrhává v nemilost. 

Technologické společnosti, které nejsou v zisku, odepsaly veškeré akciové zisky z posledních dvou let, informovala agentura Bloomberg. Počet nevýdělečných firem na burze se přitom za posledních padesát let rapidně zvýšil. V roce 1970 firmy ve ztrátě představovaly 18 procent z celkového počtu veřejně obchodovaných firem, v roce 2020 tento podíl vzrostl na rekordních 63 procent. 

Právě rostoucí technologický sektor je jedním z „viníků“ tohoto trendu. Jen 17 procent technologických firem, které vstoupily v roce 2017 na burzu, bylo v zisku, naopak z burzovních nováčků z ostatních oboru bylo v zisku 43 procent. 

Hlavním aspektem, který firmám přinášel hodnotu v posledních letech, bylo magické slovo růst. Jakmile firma dostatečně rychle rostla, měli investoři naději, že jednou bude ve své úzké oblasti dominantním hráčem, stejně jako se to povedlo Facebooku nebo Amazonu. Uber, Airbnb nebo WeWork jsou ideálními příklady. 

„V podstatě můžete získat více tím, že budete růst rychleji, a když rostete rychleji, tak není nutné, abyste byli v zisku, protože to zpomaluje růst,“ řekl Bloombergu Peter Garnry ze Saxo Bank. Je to v podstatě jistá forma náboženství, investoři roky doufali, že z Uberu bude hegemon, další Google, který ovládne celé odvětví alternativních taxislužeb a bude generovat miliardové zisky. 

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku:

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Jak se ovšem v polovině roku 2022 ukazuje, ani po více než deseti letech není Uber v zisku a dále „pálí“ ohromné množství peněz bez výhledu brzké ziskovosti. Firma proto musí po dekádě přehodnotit celkový přístup a pokusit se najít nový byznys model, jehož nedílnou součástí bude patrně zdražování služby a propouštění. 

Uber je přitom jen často používaným symbolem, ale akciové pády pandemických vítězů jsou skutečně spektakulární. Například akcie videokonferenční společnosti Zoom ve dnech největší slávy měly hodnotu 559 dolarů za kus, dnes je to 109 dolarů. Ještě zásadnější propad zaznamenal výrobce cvičebního náčiní a provozovatel streamingových fitness služeb Peloton, konkrétně ze 162 dolarů v prosinci 2020 na nynějších 12 dolarů za akcii.  

Změna nálady ovšem není viditelná jen u veřejně obchodovaných společností, přelila se i do soukromých společností. Investoři nejsou ochotni platit za podíly ve startupech takové peníze, které by ještě v listopadu ochotně zaplatili. 

Jako příklad může posloužit fintechová společnost ze severu Evropy Klarna. Ta měla díky loňskému investičnímu kolu status nejhodnotnějšího evropského startupu s valuací 46 miliard. Nicméně časy se mění, firma, která byla v roce 2021 ve ztrátě 730 milionů dolarů, snížila po aktuálním investičním kole valuaci na 30 miliard dolarů. 

Těžko předpovídat, jak dlouho se preference investorů nezmění. Dokud ovšem centrální banky zvyšují úrokové sazby a inflace roste, poptávka po ziskových firmách zřejmě vydrží. A to nějaký pátek potrvá. 

Výběr z internetu 🌍

Práce ze Slacku. Pracovníci z některých oborů nehledají práci primárně na LinkedInu, který je k tomu určený, ale také na platformě Slack. Ta je většinou využívána pro pracovní týmy ke komunikaci, a právě proto dobře slouží také jako vhodný prostředek pro některé profesní komunity, které jsou na Slack zvyklé. 

Nejmocnější žena Facebooku. Sheryl Sandbergová byla po 14 let druhým nejmocnějším člověkem ve Facebooku, hned po zakladateli Marku Zuckerbergovi. Nyní odchází. Oficiálně působila jako COO (provozní ředitelka), ale náplň její práce byla nezvykle široká. Po jejím odchodu bude mít více věcí pod kontrolou samotný Zuckerberg. 

Kryptopodvodů přibývá. Od loňského ledna do letošního března se americké Federální obchodní komisi přihlásilo kolem 46 tisíc obětí kryptopodvodů. Celkově tito lidé přišli více než o jednu miliardu dolarů. Skutečné číslo bude ještě mnohem vyšší, významný počet obětí se úřadům nepřihlásí. Jde o výrazný nárůst, ještě v roce 2018 byly zaznamenány podvody v hodnotě 12 milionů dolarů, v roce 2020 už šlo o 130 milionů dolarů. Letošní rok má zatím našlápnuto k dosavadnímu rekordu se škodami ve výši 329 milionů dolarů. 

Renesance koloběžek. Pandemie sdíleným koloběžkám, konkrétně společnostem Lime nebo Bird, uštědřila tvrdé rány, na elektrických strojích najednou nikdo po velkých městech v Evropě ani v Americe nejezdil. Nyní se ovšem zdá, že se využívání sdílených skútrů a koloběžek vrací na předpandemickou úroveň. Důvodů je vícero, mezi hlavní z nich patří zvyšující se ceny pohonných hmot a alespoň částečný návrat do kanceláří.