Influencerský marketing na TikToku sílí, králem je ale stále Instagram

Telefon s TikTokem

Telefon s TikTokem Zdroj: Pikist

Podle nového výzkumu společnosti Insider Intelligence sociální síť TikTok letos v USA předčí Facebook v zisku z influencerských reklam. V roce 2024 má pak předehnat momentálně druhou nejsilnější platformu Youtube. Statistikám stále suverénně vládne Instagram. 

Podle zprávy bude v Americe na Instagramu utraceno necelých padesát čtyři miliard korun. Další sociální sítě jsou lehce nad třetinou této částky, na Youtube se podle odhadů utratí v přepočtu 24 miliard korun, na TikToku devatenáct, na Facebooku o miliardu méně. V tuto chvíli už si propagaci kupuje na TikToku více lidí než na Youtube, v roce 2024 by pak mělo být na TikToku za propagaci utráceno i více peněz. Instagram by však neměl být delší dobu na prvním místě ohrožen, pro upevnění suverénní pozice mezi sociálními sítěmi také Instagram zavedl některá opatření s cílem podpořit menší tvůrce obsahu. 

„Tiktok je stále oblíbenější pro influencer marketing, ale stále se ani zdaleka nepřibližuje Instagramu, pokud jde o utrácení či přírůstek počtu obchodníků. Částečně je to kvůli vyšším cenám, které si tvůrci na Instagramu účtují za reklamu, dalším důvodem je širší škála obsahu,“ říká hlavní analytička Insider Intelligence Jasmine Enbergová.

Influencerský marketing je nyní již běžnou součástí sociálních sítí, kdy značka zaplatí za propagaci sebe či svého produktu osobě, která je na sociální síti populární. Tato metoda je rok od roku více a více využívaná, jelikož umožňuje lepší zaměření na cílovou skupinu. Letos podle predikcí využijí tento druh propagace tři čtvrtiny amerických obchodníků a zaplatí za ni takřka pět miliard dolarů, v přepočtu více než 120 miliard korun.

S marketingem na TikToku jsou také spojené kontroverze, jelikož má tato platforma nižší nároky na to, co je to „zhlédnutí“. Mezi ně řadí i to, že video začne hrát, divák ho nemusí dokoukat. Stejně tak se do počtu zhlédnutí započítá opakované přehrání videa. 

Podle analýzy Insider Intelligence se čím dál více využívají pro reklamu takzvaní nanoinfluenceři, kteří mají mezi jedním až pěti tisíci sledujícími. Letos je do propagace na účtech nanoinfluencerů investováno o více než 200 procent více než v minulém roce, zatímco za propagaci u osobností s více než milionem fanoušků obchodníci letos zaplatili srovnatelné částky s minulým rokem. Tento přesun k méně populárním uživatelům nastává z vícero důvodů, mezi nimiž je jednak nižší cena, jednak možnost tvorby osobitějšího propagačního obsahu k užší skupině lidí.