Instagram změnil svět, když stvořil influencery. Teď je chce zničit

Petici za zachování původního vzhledu a fungování Instagramu sdílelo několik influencerů, mezi kterými nechyběla například Kylie Jenner.

Petici za zachování původního vzhledu a fungování Instagramu sdílelo několik influencerů, mezi kterými nechyběla například Kylie Jenner. Zdroj: E15.cz

Toto je nové vydání Technoverse Newsletteru, ve kterém se každý týden věnujeme aktuálním technologickým trendům z Česka i ze světa. Chcete, aby vám každé úterý chodil do e-mailové schránky? Zde se můžete přihlásit k odběru.

Úplně na začátku byl Instagram o sdílení fotek s lidmi, které známe i v reálném životě. Žádná videa, Reels, příběhy, a dokonce ani zprávy. V průběhu deseti let ovšem prošla sociální síť patřící do impéria Marka Zuckerberga přestavbou od samého základu. Dominantní začaly být velké účty, které se nyní domnívají, že jsou „ten pravý Instagram“. Jenže se mýlí, sociální sítě se vyvíjejí a musejí reagovat na trendy. Jinak zaniknou.

Instagram nedávno oznámil změny, které by fungování sociální síť značně přiblížilo podobě, jakou známe z TikToku. Upřednostnění videoobsahu doporučeného algoritmem by vedlo k potlačení klasické zdi s příspěvky od sledovaných lidí. 

Vedení Instagramu tak reaguje na trend, který nelze ignorovat. Od doby dostupných mobilních dat a chytrých telefonů s kvalitními obrazovkami a kamerami lidé na sociálních sítích více konzumují a produkují videoobsah. Inženýři Instagramu proto přede dvěma lety představili Reels, tedy krátká videa, která jsou v podstatě kopií tiktokového formátu obsahu. Dnes Reels představují dvacet procent obsahu konzumovaného na Instagramu a tento podíl bude pravděpodobně růst.

Je to sázka buď, anebo. A Instagram na videoobsah a na doporučovací algoritmus sází vše. Snaží se upoutat mladou generaci, která v posledních dvou letech propadla TikToku. Téměř se zdá, že „staré“ sociální sítě, jako jsou Twitter, Facebook nebo právě Instagram, dospívajícím uživatelům a jejich způsobu využívání internetu nerozumějí. 

Koho by napadlo, že až 40 procent uživatelů generace Z využívá při vyhledávání restaurace TikTok, Instagram nebo Snapchat? Mladá generace přichází s úplně odlišným chápáním internetu. Nechce jednu superaplikaci, kde bude vše, což byla vždy ambice právě Facebooku, naopak využívá více platforem ke striktně specifickým účelům. Na Instagramu mladí komunikují s přáteli, na TikTok jdou pro zábavu a třeba na BeReal pro autentické fotky ze života lidí, které dlouho neviděli – což je funkce, kterou dříve uspokojoval Instagram.

Šéf Instagramu Adam Mosseri si posun uvědomuje. Podle něj se nejvíce fotek a videí sdílí v soukromých zprávách, nikoli na zdi nebo v příbězích. I to je obří posun v používání Instagramu, který zpočátku ani neumožňoval přímou a soukromou konverzaci dvou uživatelů. Internet a způsob, jakým ho používáme, se zkrátka velmi rychle mění. A to navzdory tomu, že se to velkým influencerům nelíbí, včetně například Kylie Jenner, kterou sleduje přes 360 milionů uživatelů a která sdílela petici za to, aby Instagram zůstal Instagramem. 

Jak popisuje bývalý viceprezident Facebooku Sam Lessin, v první fázi internetu jsme obsah čerpali od klasických médií, která se zkrátka jen překlopila do online prostoru. Záběr byl tak široký, že ve výsledku necílil na nikoho, ale neměl alternativu. Poté přišel právě Instagram nebo Facebook, kde jsme měli své přátele a známé z reálného světa. Právě kvůli nim jsme na sociální sítě přišli a trávili tam až příliš času. 

Pak dorazila éra profesionálních uživatelů sociálních sítí, tedy dnešní velcí influenceři, kteří ze všech nejvíce těží ze současné podoby Instagramu. Právě lidé, jako jsou ve Spojených státech příslušníci rodiny Kardashianů, se stali hlavním důvodem návštěvy sítí. Oni s uživateli sítí sdílejí svůj naleštěný život, uživatelé je sledují a oni se na oplátku stávají vysoce ceněnými nosiči reklam. Jak Instagram nebo Facebook měnily svůj algoritmus, bylo stále těžší se mezi takové influencery dostat. Tato fáze trvá zhruba od roku 2016 dodnes.

S nástupem TikToku se však všechno změnilo. Čínská sociální síť přišla s tak dobrým algoritmem a tak návykovým formátem obsahu, že v podstatě nastavila trend na dalších pár let dopředu. Trend krátkých virálních videí se od té doby snaží okopírovat zejména Instagram a YouTube. To ale nemusí být podle Lessina poslední fáze. Tou další by mohl být obsah generovaný umělou inteligencí na míru uživatelům (minulé vydání newsletteru Technoverse).

Právě se nacházíme na rozmezí třetí a čtvrté fáze vývoje sociálních sítí, tedy někde mezi profesionálními influencery a obsahem doporučovaným algoritmy. Není proto divu, že se velcí influenceři bouří a nutí Instagram, aby změny prozatím stáhnul a přepracoval.

Nicméně jak říká Mosseri v rozhovoru s Casey Newtonem, data potvrzují, že uživatelé chtějí videoobsah, více s ním interagují a tráví na něm více času. A proto bouře, která se strhla napříč internetem kvůli oznámeným změnám, bude spíše poryvem větru s přeháňkou než drtivým tornádem. Vždy se najde skupina lidí nespokojená se změnami. Jde jen o to, jak hlasitá dokáže být.

Je téměř jisté, že Instagram od změn neodstoupí, jen je poupraví. A to navzdory tomu, že přechod od současného obsahu k Reels nebude tak jednoduchý jako u příběhů. Funkce, s níž přišel původně Snapchat, tedy mizející krátká videa či fotky, lépe odpovídal tehdejší podobě Instagramu. Takový typ příspěvků mohou jednoduše vytvářet všichni uživatelé, tedy i přátelé, kvůli kterým jsme na Instagramu byli. 

Tiktokový formát videí je však něco trochu jiného. Přináší v podstatě fundamentální změnu, na jejímž konci může být zánik influencerů v nynější podobě. Mnozí totiž spoléhají na pohodlnost lidí, kterým Instagram jejich obsah spolehlivě servíruje. Pokud se ovšem omezí vliv feedu (hlavní kanál, ve kterém se zobrazují příspěvky od sledovaných uživatelů – pozn. red.), posílí se role doporučovacího algoritmu, a influenceři tak budou silně tlačeni k tvorbě chytlavého obsahu. Už nebude možné, aby čtyři ze šesti fotek zabrala reklama na prací prášek, protože s takovým obsahem nebude velká část sledujících nikdy interagovat. 

„Myslím, že jsme celkově hodně dělali pro velké tvůrce. Jsem si jistý, že někteří lidé nebudou souhlasit, ale obecně to tak podle dat je. Nemyslím si však, že bychom stejně energie věnovali tomu, abychom pomohli zviditelnění nových talentů,“ řekl Mosseri ve zmíněném rozhovoru. Popsal tak realitu nejméně posledních pěti let. I to je jeden z důvodu, proč tak roste obliba TikToku – stát hvězdou se tam může každý, záleží jen na jeho schopnostech a citu pro trendy. 

Pokud Instagram změny dotáhne, a lze věřit, že ano, budou se muset influenceři přizpůsobit. Oni už to vlastně dělají. Teď je to však spíše nadstavba, časem se z ní ovšem stane nezbytnost, aby si udrželi pohodlné živobytí. 

Výběr z internetu 🌍

Na Měsíc a zase zpět. Investice klesají, a ty do vesmírných startupů nejsou výjimkou, všímá si The Morning Brew. Ve druhém letošním čtvrtletí meziročně klesly investice do tohoto segmentu o 38 procent z 9,9 miliardy dolarů na 6,1 miliardy. 

Komplikace pro Xiaomi. Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi ohlásil, že se chce naplno vrhnout do světa elektromobility. V příštích deseti letech chce do ní investovat deset miliard dolarů. Rozmach se ovšem komplikuje, neboť čínské úřady váhají s povoleními, která Xiaomi pro začátek potřebuje.

Hrozí Spotify konkurence TikToku? Čínská společnost ByteDance, pod kterou spadá sociální síť TikTok, se pravděpodobně vrhne na streamování hudby. Naznačuje to registrace ochranné známky TikTok Music ve Spojených státech a v Austrálii. Už nyní má přitom čínská sociální síť značný vliv v hudebním průmyslu, řada hudebníků se proslavila vyloženě pouze díky ní. 

Hořící elektrická kola. Každá inovace přináší nová rizika. Elektrokola překvapivě často hoří, informuje server Vice. Jen za letošní rok vzplanulo v New Yorku 104 e-kol. Často za to mohou nekvalitní lithium-iontové baterie z Číny.