Komentář Karla Javůrka: Apple ukázal sílu

Apple TV+

Apple TV+ Zdroj: Reuters

Steve Carell, Rheese Whiterspoon a Jennifer Aniston.
Steve Carell, Rheese Whiterspoon a Jennifer Aniston.
Apple TV+ představily Jennifer Anniston a Rheese Whiterspoon.
Apple TV+ představil režisér Steven Spielber.
Šéf Applu Tim Cook.
16
Fotogalerie

V oblasti služeb se dosud Apple prezentoval spíše malými nesmělými krůčky. Od pondělního večera je ale jasné, že se chce s vervou vrhnout do oblastí, které pro něj dávají smysl. Na světě je „k dispozici“ přes 900 milionů aktivních iPhonů. A navrch ještě několik stovek milionů dalších zařízení s jablkem, jako jsou iPady a počítače. Ve všech těchto zařízeních jsou nově představené služby automaticky dostupné, tím pádem se v rámci „vesmíru“ Applu mohou okamžitě dostat k obrovskému množství lidí.

Právě to je hlavní výhoda Applu. Vybudoval si neuvěřitelně obrovský, a hlavně konzistentní ekosystém, který funguje, poskytuje pravidelné aktualizace a má skutečně spoustu bonitních zákazníků. Do budoucna lze očekávat, že Apple začne nabízet i výhodné balíčky služeb, které budou spojovat například hudbu, video i hry a třeba i pokročilejší finanční služby.

Uživatel Applu pak už nebude mít potřebu platit si za hudbu na Spotify, videa na Amazonu a další konkurenční samostatné služby. Nebude to pro něj výhodné už proto, že konkurence nebude moci nabídnout tak nízkou cenu. V tom zase hraje velkou roli obrovská finanční síla Applu generovaná pravidelnými vysokými maržemi a zisky. Zatímco prodej telefonů iPhone tvoří významnou část příjmů, nyní Apple investuje do nového silného pilíře služeb. Pokud to klapne, zbaví se firma závislosti na iPhonech, což ještě dále zlepší její stabilitu do budoucna.

Služby od mediálních obsahů přes audiovizuální tvorbu až po finance mají za úkol přilákat uživatele do výhodného ekosystému a uzavřít je tam. Jako konkurenční výhoda tohoto systému může navíc fungovat fakt, že informace o uživatelích nejsou s nikým sdílené, ba ani prodávané třetím stranám. To může být pro mnoho lidí rozhodující rozdíl proti společnostem, jako je Google nebo Facebook, jejichž hlavní příjem naopak plyne právě z obchodování s informacemi uživatelů a jejich všemožného využívání. Výhodou na této straně ovšem je, že to nestojí peníze.

Apple ale myslel i na to. Proto s nákupem hardwaru s jablkem, který si Cookova firma ve stále větší míře vyrábí sama, dostane zákazník balík softwaru a standardních služeb zdarma, aniž by byl rušen reklamou a jeho data se okamžitě měnila v horké zboží.

S výjimkou Googlu zatím na trhu neexistuje žádný konkurent, který by mohl nabídnout podobný rozsah hardwaru a služeb a vytvořit tak ucelený ekosystém jako Apple. Stejně jako bylo IBM technologickým vládcem minulého století, dnes sedí vládce v kalifornském Cupertinu. Velikostí už se celkem podobá tomu, kterého mladý Steve Jobs ve své době tak rád zesměšňoval.