Manažerské rady šéfa Netflixu, díl třetí: Zrušte pravidla, využívejte kontext

Reed Hastings

Reed Hastings Zdroj: profimedia

Závěrečný díl minisérie o firemní kultuře Netflixu. Reed Hastings, šéf streamovací služby, v nové knize No Rules Rules pozval čtenáře do své manažerské kuchyně, která dává zapomenout na zastaralé modely řízení z doby průmyslové revoluce. I díky tomu se z Netflixu stala jedna z nejúspěšnějších společností světa. V tomto díle se dozvíte, jak postupně Netflix zrušil téměř veškerá pravidla a omezení.

Začněme drobnou rekapitulací. Netflix patří k nejúspěšnějším firmám posledních dekád a vděčí tomu především unikátnímu stylu řízení. Šéf Netflixu Reed Hastings svůj manažerský styl popisuje spojením Svoboda a zodpovědnost a do velkých detailů jej rozepsal v aktuální knize No Rules Rules. E15 Premium svým předplatitelům představuje hlavní teze této knihy. 

Úvodní díl série textů najdete zde:

První díl se věnoval personální politice Netflixu, druhý díl pak vnitrofiremní kultuře stojící na permanentní a téměř bezbřehé otevřenosti a zpětné vazbě. Pokud firma tyto principy přijme, bude schopna přistoupit k nejodvážnější změně oproti běžným modelům řízení: rušit restrikce a pravidla.

Ta totiž většinou brání v kreativitě a nedostatek kreativity zase vede k nedostatku inovací a firma se stává méně adaptibilní na rychle se měnící byznysové klima. Hastings tvrdí, že když máte nejlepší zaměstnance na trhu a dobře vybudovanou strukturu zpětné vazby, pravidla jsou na obtíž – lidé se totiž řídí heslem „Dělej vše v nejlepším zájmu firmy“.

Druhý díl miniserálu si můžete přečíst zde:

Aby to fungovalo, potřebují dostatek kontextu, pak se budou chovat správně. A základem toho je konsenzus nad tím, co je společným cílem firmy. Lidé pak mají pocit, že jsou na jedné lodi, která se pohybuje jasně definovaným směrem.

Volna, kolik jen chcete

První dvě pravidla fungující v běžně řízených firmách, která Netflix zrušil, jsou formální dovolené a výdaje na cestování. „Řekněme, že naše politika dovolených zní: prostě si nějakou vezmi," píše Hastings. Netflix v začátcích míval tradiční (spíše z evropského než amerického pohledu) pravidla pro dovolenou: svým zaměstnancům nabízel zhruba čtyři týdny v roce placeného volna. V roce 2002 začaly vršit negativní dopady takto formálního přístupu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!