Netflix se znovu nadechuje. Pomohl mu vstup do herního průmyslu a silné tituly

Squid Game s českým názvem Hra na oliheň se ihned po uvedení do nabídky Netflixu stal celosvětovým hitem.

Squid Game s českým názvem Hra na oliheň se ihned po uvedení do nabídky Netflixu stal celosvětovým hitem. Zdroj: Netflix

„Největším hitem posledních dnů je seriál Hra na oliheň (Squid Game), který spustil doslova celosvětovou mánii a Netflix už se krátce po premiéře nechal slyšet, že první čísla sledovanosti jsou na (neanglicky mluvený) seriál rekordní,” upřesňuje odborník ze serveru Filmtoro Tomáš Vyskočil.
Úspěch seriálu Hra na oliheň (Squid Game) je v Jižní Koreji, kde se odehrává děj dramatu, dokonce tak silný, že provozovatel internetové sítě SK Broadband se rozhodl Netflix zažalovat za to, že vysílá ze svých serverů příliš velký datový tok, který příliš opotřebovává infrastrukturu.   
Děj seriálu Squid Game se odehrává v Jižní Koreji.
Netflix ale také v druhé polovině sází na osvědčené tituly, jako je seriál Sexuální výchova.
Páté série se dočkal také seriál Papírový dům.
8
Fotogalerie

Zavřené kinosály a další restriktivní opatření spojená s covidem v minulém roce zařadily Netflix po bok pandemických vítězů, v prvním letošním pololetí se jeho růst však značně zastavil. Teď se o všem největší světová streamovací platforma znovu nadechuje k dalšímu růstu. Pomohla tomu zejména nejen filmová a seriálová nabídka, ale také vstup do herního průmyslu. 

V posledních týdnech hodnota akcií společností, které provozují streamovací platformy, svorně oslabuje. Za poslední měsíc například akcie Walt Disney oslabily o více než pět procent, v případě Amazonu odepsaly přes osm procent a hodnota akcií Applu dokonce klesla téměř o deset procent. Naopak hodnota akcií Netflixu se vyvíjí opačným směrem; za poslední měsíc si připsaly více než čtyři procenta. 

„Prvotním impulzem pro růst ceny akcií Netflixu bylo již červencové oznámení plánovaného zařazení her do jeho nabídky,“ vysvětluje analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová. „Dalším katalyzátorem bylo uveřejnění plánového obsahu na zbytek letošního roku. Co do nového obsahu by mělo jít o nejnašlapanější kvartál,“ doplňuje. 

Netflix už na počátku letošního roku upozorňoval, že jeho nabídka filmů a seriálů bude silná zejména ve druhé polovině roku. Kromě tradičně oblíbených seriálů, jako je Papírový dům (La Case del Papel) nebo Sexuální výchova (Sex Education), přišel i s jedním nečekaným hitem. 

„Největším hitem posledních dnů je seriál Hra na oliheň (Squid Game), který spustil doslova celosvětovou mánii. Netflix už se krátce po premiéře nechal slyšet, že první čísla sledovanosti jsou na neanglicky mluvený seriál rekordní,“ upřesňuje odborník ze serveru Filmtoro Tomáš Vyskočil.

Úspěch seriálu Hra na oliheň je v Jižní Koreji, kde se odehrává děj dramatu, dokonce tak silný, že provozovatel internetové sítě SK Broadband se rozhodl Netflix zažalovat za to, že vysílá ze svých serverů příliš velký datový tok, který nadměrně opotřebovává infrastrukturu.   

Co se týče vstupu Netflixu do herního průmyslu, streamovací platforma podnikla první kroky. Po letním oznámení záměru Netflix zpřístupnil na vybraných trzích první mobilní hry, ke kterým je přístup možný díky předplatnému.

„Společnost se nebojí vygenerované peníze utrácet za nový vlastní obsah nebo inovace, jako je platforma pro videohry či tvorba vlastních her,“ vysvětluje Píchová. „Cíl těchto projektů je pak jasný – zajistit další růst počtu nových předplatitelů a udržení těch stávajících, jelikož hospodaření firmy stojí právě na vývoji počtu předplatitelů a investoři jsou motivování zejména možnými budoucími zisky,“ dodává.

Pro aktuální čtvrtletí má Netflix za cíl přilákat tři a půl milionu nových předplatitelů, ve druhém letošním kvartálu to bylo jen kolem jednoho a půl milionu. V minulém pandemickém roce Netflix v tomto ohledu trhal rekordy, počet nových předplatitelů se pohyboval v hodnotách kolem deseti až patnácti milionů nových uživatelů za čtvrtletí. V letošním roce ale došlo k očekávanému razantnímu zpomalení růstu, ačkoliv počet nových předplatitelů byl v prvních dvou kvartálech ještě o něco nižší, než analytici a samotný Netflix původně odhadovali. 

Netflixu ale souběžně roste konkurence, do stremovacího byznysu silně vstoupily platformy Disney+ (116 milionů) nebo Amazon Prime Video (175 milionů), které se počty předplatitelů pomalu blíží celkovému počtu Netflixu (209 milionů). 

Z hlediska trhů je pro Netflix nyní nejdůležitější Jižní Amerika a Evropa, americký trh je, zdá se, v současné chvíli už uspokojen. „Ve vybraných zemích Evropy je jeho větším soupeřem Amazon Prime, Disney+ tolik ne a HBO MAX zde ještě není a na těch největších trzích ani hodně dlouho nebude,“ vysvětluje Vyskočil.

„Disney+ sám čeká slabší růst, který žene hlavně jižní a jihovýchodní Asie, kde se Netflixu zatím tolik nedaří. U nás by měl dál suverénně stoupat a ani blízké spuštění HBO MAX či Disney+ ho zřejmě jen tak neohrozí,“ míní. Jak se Netflixu daří vyrovnávat se s rostoucí konkurencí a se znovu otevřenými kinosály, se uvidí už 19. října, kdy budou zveřejněny výsledky za třetí letošní kvartál.