Orbitální kolos. Proti vesmírnému monopolu Elon Musk bojoval, nyní ho sám ovládá

Technoverse Newsleter Filipa Zelenky

Technoverse Newsleter Filipa Zelenky Zdroj: E15.cz

Toto je nové vydání Technoverse Newsletteru, ve kterém se každý týden věnujeme aktuálním technologickým trendům z Česka i ze světa. Chcete, aby vám každé úterý chodil do e-mailové schránky? Zde se můžete přihlásit k odběru.

Když se téměř před dvaceti lety Elon Musk odhodlal vyrazit na cestu, na jejímž konci by měl být byznys s meziplanetárními lety, vstupoval do vesmírného průmyslu jako svěží vítr. A ten byl v té době potřeba, americké dobývání vesmíru se tehdy po sérii nezdarů zaseklo a u vládních zakázek se střídaly dvě firmy – Boeing a Lockheed Martin. Nyní, v roce 2022, se situace obrací. Boeing ohrožuje monopol SpaceX Elona Muska.

Když minulý týden vesmírná loď Starliner po pětidenním pobytu na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) úspěšně přistála v pustině Nového Mexika, byl to historický moment. Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) dosáhl toho, po čem dlouhodobě toužil. Pokud půjde vše podle plánu, už příští rok by mohli Američané mít k dispozici dvě varianty, jak dopravit náklad či lidi na ISS. Řeč je právě o Starlineru od Boeingu a o Crew Dragon od SpaceX Elona Muska. 

Situace je tedy dramaticky odlišná od doby před jedenácti lety, kdy NASA ukončila program Space Shuttle, tedy raketoplánů, které byly schopné dopravit astronauty na ISS. Poté se USA a vlastně celý svět staly v tomto ohledu závislými na Rusku a jeho lodích Sojuz.

Je tak paradoxní, jak se situace vyvinula. Když Musk odvážně vstupoval do vesmírného průmyslu, právě Boeing měl na trhu nedotknutelnou pozici. Mimo jiné i kvůli absenci konkurence trh na pár let zamrzl.

Musk se tehdy snažil přesvědčit úřady i odborníky, že úspěšnou vesmírnou technologii může vybudovat i naprostý outsider. Podnikatel původem z Jihoafrické republiky byl tehdy čerstvým milionářem, a to díky prodeji platební společnosti PayPal. Většinu peněz Musk tehdy vložil právě do vesmírných snah. 

Nakonec se mu podařilo uspět, postupem času začala jeho společnost získávat lukrativní kontrakty od vládních agentur. To Musk ale původně odmítal, po pár letech ovšem bylo zřejmé, že nikdo kromě vlády takové množství financí do vesmírného startupu nenalije. A vývoj raket něco stojí.

Nyní se naopak Musk dostal do situace, kdy je jeho SpaceX v některých oblastech označována za monopol. Poslední dva roky byla jeho Crew Dragon jediným americkým modulem, který byl schopen s posádkou dokovat u ISS, za tu dobu převezl na vesmírnou laboratoř přes osmnáct astronautů a osm turistů. Někteří také za monopol označují Muskův projekt Starlink, jehož satelity už po pár měsících od spuštění představují významný podíl z celkového počtu objektů na nízké oběžné dráze Země.

Historie se tak zčásti opakuje. Nicméně v dnešní době nejen díky Elonu Muskovi, ale také Jeffu Bezosovi nebo Richardu Bransonovi, je o vesmír mnohem větší zájem než před dvaceti lety. Není tedy nereálné, že se časem objeví vyzyvatel Elona Muska a vystřídá ho na pozici nejmocnějšího muže oběžné dráhy Země. A bude to tak dobře, protože jen konkurence lidstvo přiblíží k odhalení tajemství vesmíru.

Výběr z internetu 🌍

Uber z Dálného východu. Inovace vznikají po celém světě, například i v nejchladnějším velkoměstě Jakutsk na Sibiři. Právě tam v roce 2012 vznikla společnost InDriver, která se stejně jako Uber nebo Bolt snaží ovládnout trh alternativních taxislužeb. InDriver ovšem funguje na jiném základě: částku za cestu neurčuje algoritmus, platba za jízdu je výsledkem vyjednávání mezi řidičem a zákazníkem. Služba je populární zejména v méně rozvinutých zemích, jako jsou Kazachstán nebo Pákistán, funguje ovšem už v téměř padesáti státech.

Proč čínské e-shopy opouštějí Amazon. Tržiště, kde může prodávat své produkty jakýkoli e-shop, je klíčovým prvkem amerického gigantu Amazon. Když se do něj e-shop rozhodne vstoupit, velmi snadno se na něm stane během krátké doby závislým. Nejinak tomu bylo u čínských prodejců, kteří v jednom období nakrátko představovali plnou třetinu ze všech obchodníků na platformě. Nyní ovšem z Amazonu mizejí. Americká firma tvrdí, že je nucena čínské obchodníky mazat kvůli umělému zlepšování hodnocení. Prodejci z Číny oponují, že jen využívají možnosti, jak fungovat ve složitém systému, který Amazon vytvořil. 

Transparentnost od zakladatelů. Organizace Czech Founders, jež propojuje české startupisty, vytvořila veřejnou databázi českých startupů, jejich investic a exitů. Samozřejmě není a nemůže být kompletní, jelikož mnoho startupů o investičních kolech nemluví, nicméně i tak je to cenná pomůcka pro orientaci na české scéně.  

Příliš velká očekávání. Roky investoři rizikového kapitálu věřili, že služby, které nabízejí alternativní taxislužby, například Uber nebo Lyft, budou v blízké době zlatým dolem. Oběma společnostem proto postupně naposílali přes třicet miliard dolarů. Většinou z toho profitoval zákazník, jelikož ceny byly hlavní prostředek konkurence. Ovšem po deseti letech existence, kdy Uber a Lyft nebyly schopné generovat stabilní zisk, je pravděpodobné, že z alternativních služeb nikdy nebude tak výdělečná záležitost, jak se před lety očekávalo.