Růst streamovacích služeb zpomalil, přesto mají za sebou úspěšný rok. V Česku se daří Voyu

Scarlett Johansson ve filmu Black Widow, jednom z hitů platformy Disney+

Scarlett Johansson ve filmu Black Widow, jednom z hitů platformy Disney+ Zdroj: Falcon

Obliba streamovacích platforem rostla i v roce 2021. Nevystřelila sice raketově vzhůru jako v prvním roce pandemie, ale i tak ale mohou být streamovací služby se svými výsledky spokojené. Rostl počet předplatitelů, výše obratu i finance investované do vlastního obsahu. Jasným vítězem na streamovacím trhu je Netflix, dominantní pozici si nadále udržuje i v Česku. V tuzemsku se však pomalu probouzejí i lokální platformy a v příštím roce na český trh vstoupí další zahraniční konkurence. 

Absolutním lídrem zůstává i přes zpomalené tempo růstu americký Netflix, v současné době má přes 213 milionů předplatitelů. Druhý Amazon Prime Video sice dle zveřejněných statistik disponuje 200 miliony předplatitelů, nelze ho však naplno porovnávat s ostatními službami, protože je součástí širšího programu Amazon Prime.

Netflix stále dominuje

„Vítězem v absolutních číslech je stále Netflix, který má pořád největší zásobárnu obsahu a dokáže toho beze zbytku využít. I v počtech předplatitelů celosvětově je největší a nikdo ho nedohání,“ říká Tomáš Vyskočil ze serveru Filmtoro, který se věnuje nabídce streamovacích služeb. 

Dominance Netflixu se projevuje i ve vývoji ceny akcií, které za letošní rok posílily o třináct procent, byť v posledních měsících, stejně jako akcie většiny technologického trhu, pomalu oslabují. „Co se týče letošního roku a vývoje ceny akcií jednotlivých firem, je vítězem aktuálně Netflix. Nicméně jednotlivé firmy poskytující streamovací služby nelze úplně takto porovnávat mezi sebou. Netflix je z těchto firem jedinou, jejíž hospodářské výsledky závisí čistě na streamovacích službách, u ostatních firem jde jen o část byznysu – u Amazonu tvoří předplatné zhruba sedm procent, podobný podíl tvoří předplatné také u AT&T,“ říká analytička společnosti Cyrrus Anna Píchová. 

Ostatní společnosti proto až se zpožděním naskakují do rozjetého vlaku, jehož směr už od roku 2007 určuje Netflix. Největší konkurenti, Amazon a Disney, spustili své služby až v posledních letech, tedy v době, kdy Netflix už měl za sebou produkci úspěšných titulů jako House of Cards nebo Orange is the New Black. 

Postupně na výrobu vlastních filmů a seriálů premiérovaných čistě v online prostoru naskakují i ostatní. Například The Walt Disney Company v době nejsilnější pandemie na své platformě Disney+ tímto způsobem odprezentovala premiéru komiksového hitu Black Widow. Právě vlastní obsah je totiž klíčem k úspěchu, jak ukázala i první polovina letošního roku, kdy kvůli nedostatku atraktivního obsahu výrazně zpomalil přírůstek počtu nových předplatitelů. Pandemie totiž na čas omezila filmové štáby po celém světě, což se zpětně projevilo až na počátku letošního roku. 

Jak pandemie změnila e-commerce ve světě

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce ve světě • Videohub

I přesto však Netflix boduje u filmové kritiky, čímž se dostává na úroveň zavedených produkčních studií. „Netflix v letošním roce získal sedm Oscarů, tedy nejvíce mezi streamovacími platformami. To naznačuje, že investice do vlastního obsahu a tvorby se Netflixu vyplácí a je to jednou z cest k získávání dalších předplatitelů,“ myslí si Píchová. 

Raketový start Disney+ 

V minulém roce se zdálo, že Disney+ by mohlo v horizontu pár měsíců důstojně konkurovat Netflixu. Nicméně jak letošní rok ukázal, na loňský raketový nárůst počtu předplatitelů se Disney+ nepodařilo navázat a letošní rok zakončí se 118 miliony abonentů. Zpomalení bylo způsobeno mimo jiné také nepovedenou expanzí na nové trhy. 

Právě rozšiřování mimo Severní Ameriku bude pro většinu streamovacích platforem zřejmě tou vůbec nejdůležitější výzvou. „Domácí“ trh už je z velké míry obsloužen, například Netflix si předplácí přes 74 milionů Američanů, z celkového počtu 118 milionů předplatitelů Disney+ tvoří 40 procent předplatitelů americké  domácnosti. 

Klíčovými regiony pro další rok budou zejména země Latinské Ameriky nebo jihovýchodní Asie. Právě tam nyní především Netflix a Disney+ soupeří o každého diváka. „V příštím roce očekávám nárůst konkurenčních tlaků, a to zvláště na některých trzích. Cenové války mezi streamovacími službami už nyní vidíme například v Indii, kde Netflix srazil ceny výrazně dolů, aby přilákal nové diváky,“ odhaduje Píchová. 

Streamovací války se ale budou přelévat i do dalších sfér zábavního průmyslu. „Důležitou roli bude hrát to, zda některá ze streamovacích služeb bude schopna nabídnout například sportovní přenosy nebo obdobný obsah jako televize. V této oblasti zatím vede Disney+, u něhož bude další nárůst počtu předplatitelů rychlejší než u Netflixu, pokud bude pokračovat obdobný trend jako v uplynulém roce,“ odhaduje analytička Cyrrusu. Pro streamovací služby také bude důležité, jak se dokážou bránit proti sdílení účtů; jen Netflix dle odhadů kvůli tomu tento rok přišel o šest miliard dolarů

Domácí scéně vévodí Voyo 

Situace v České republice je z pohledu pozic streamovacích platforem odlišná od zbytku světa. Dle odhadů serveru Filmtoro má nejvíce předplatitelů v tuzemsku Netflix (500 tisíc), následovaný HBO (200 tisíc) a platformou Televize Nova Voyo (150 tisíc). 

Právě Voyo v uplynulém roce zaznamenalo silný rozvoj. TV Nova poprvé vyprodukovala pořady určené pouze pro online vysílání jako Případ Roubal nebo pokračování oblíbené Ordinace v růžové zahradě. „Za lokálního skokana roku bych označil Voyo, které se nadechlo k mohutnému rozvoji a je to vidět,“ uznává Vyskočil. 

Brzy ale Netflixu, HBO a Voyu přibude na českém trhu značná konkurence. „V únoru dorazí konečně HBO MAX, v červnu potom Disney+. Zatím bez data premiéry je SkyShowtime (kombinace Peacock a Paramount+) a také Discovery+. Svoji službu za klasické předplatné by příští rok měla spustit také Prima,“ vypočítává Vyskočil.