Výsledky technologických obrů: Facebook tone v potížích, Amazon září. Dařilo se i Applu

Zakladatel a šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg

Zakladatel a šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg Zdroj: Profimedia.cz

Po letech divokého růstu se technologičtí obři, tedy Amazon, Alphabet, Apple, Meta a Microsoft, musejí vyrovnat s tím, že se dramaticky změnila ekonomická situace. Nejvíce to pocítila mateřská společnost Facebooku Meta, která poprvé v historii zakusila meziroční pokles tržeb a více než třetinový pokles zisku. Naopak Amazon prokázal i v dobách krize silnou odolnost, což ocenily trhy, když hodnota akcií vzrostla o jedenáct procent. Dařilo se také Applu.

Amazon překonal veškeré očekávání. V době, kdy se vedení většiny firem modlí, aby se výsledky jejich společností alespoň přiblížily vytyčeným cílům, dokázal americký gigant Amazon překvapit. Analytici z Wall Street počítali s tím, že se tržby Amazonu za druhý letošní kvartál budou pohybovat kolem 119 miliard dolarů, realita je ovšem ještě o dvě miliardy vyšší. Na rozdíl od ostatních technologických obrů tak Amazon ukazuje, že je připraven i na rozbouřené vody ekonomické nestability. 

Pro společnost, kterou v 90. letech založil Jeff Bezos, jsou čím dál důležitější příjmy ze dvou segmentů: cloudových služeb a inzerce. Oba segmenty vykázaly o fous lepší výsledky, než se očekávalo. Cloudové služby do pokladnice Amazonu přinesly 19,7 miliardy dolarů, v případě inzerce to bylo 8,76 milionu dolarů. To z Amazonu dělá jednoho z největších poskytovatelů inzerce na světě. Akcie společnosti v reakci na oznámení výsledků po ukončení obchodování poskočily o 11 procent vzhůru. 

Apple táhnou iPhony

Také Apple splnil očekávání odborníků, když za druhé letošní čtvrtletí vykázal tržby ve výši 82,96 miliardy dolarů, což je zhruba o 100 milionů více, než analytici předpovídali. Akcie zareagovaly pozitivně, po uzavření burzy jejich hodnota vzrostla o 2,5 procenta. Růst Applu opět táhly prodeje iPhonů, za které společnost utržila přes 40 miliard dolarů. Nejrychleji rostoucím segmentem nicméně byly služby, tedy příjmy z předplatného nebo poplatků z App Storu. Celkově za ně Apple utržil 19,6 miliardy dolarů. 

„Pociťujeme inflaci v naší struktuře nákladů. Vnímáme to zejména u nákladů, jako jsou logistika, platy nebo křemíkové součástky, nicméně stále přijímáme nové zaměstnance, více nad tím ovšem přemýšlíme,“ uvedl při ohlášení výsledků šéf společnosti Tim Cook.

Problémy Facebooku

Z velké pětky se nejvíce diskutuje o společnosti Meta. Poté co firma v dubnu oznámila výsledky za první čtvrtletí, investoři začali masivně prodávat akcie, jejichž hodnota se bezprostředně poté propadla o více než dvacet procent. Pokles hodnoty tak od začátku roku činí téměř padesát procent. V posledních týdnech se negativní trend obrátil, nicméně čerstvé výsledky za druhý letošní kvartál mohou akcie Facebooku poslat zpět na klesající trajektorii.

„Přichází období, které vyžaduje větší nasazení s méně zdroji,“ prohlásil zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg s tím, že společnost bude muset omezit přijímání nových zaměstnanců, a dokonce některé nynější propustit. Facebook ovšem není sám, podobné plány nedávno oznámily i další technologické společnosti Alphabet nebo Apple. 

„Zastavení náborů vysílá signál, že ani Big Tech neroste do nebe a že podléhá klasickým cyklickým vlivům. Na druhé straně je to částečně pozitivní zpráva – snižování stavů a provozních nákladů zabrání hlubší erozi marží,“ myslí si ekonom společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.

Situace Facebooku je ovšem značně odlišná například od Alphabetu nebo Microsoftu. Příjmy Facebooku pocházejí téměř ze sta procent z online inzerce. Pokud se tento byznys dostane do problémů, bude to mít dopad na celou společnost. A to se může stát velmi záhy, jelikož firmy, tedy inzerenti Facebooku, musejí řešit stále vyšší náklady: zdražující energie a vysoké ceny vstupních surovin. Na online marketing zkrátka zbude méně peněz.

„Je vidět, že se začíná ochlazovat poptávka po online reklamě zejména na sociálních sítích. Je to důsledek blížícího se ekonomického zpomalení a markantních inflačních tlaků. Firmy budou bojovat se slabší poptávkou domácností a osekávají rozpočty na reklamu,“ komentuje Pfeiler důvody procentního poklesu tržeb a téměř třetinového poklesu zisku. Ostatní firmy mají tržby diverzifikované, Facebook se o tento krok teprve neobratně pokouší.

Sázka na cloud se vyplácí

Alphabet sice s třináctiprocentním růstem tržeb těsně nesplnil očekávání analytiků, i tak ovšem trhy jeho výsledky ocenily růstem hodnoty akcií téměř o pět procent. I šéf Alphabetu Sundar Pichai varuje před ekonomickým otřesem, vůči němuž podle něho není odolná ani jeho společnost, nicméně se změnou prostředí se dokáže vyrovnat mnohem lépe než Facebook. Kvartální tržby Alphabetu se zastavily na 69 miliardách dolarů.

V podobné pozici jako Alphabet je Microsoft, který vykázal růst dvanáct procent a tržby 51,9 miliardy dolarů. Microsoft se čím dál více spoléhá na cloudový produkt Azure, který vyrostl o čtyřicet procent. „Cloudový segment se ukazuje jako velmi perspektivní. Prodeje cloudového software Azure lámaly rekordy. Komentáře šéfa společnosti Sadya Nadelly týkající se euforického výhledu vyvolaly mezi investory nadšení,“ komentuje Pfeiler.

Celá řada firem bude v dalších měsících bojovat s rostoucími úrokovými sazbami, to však podle Pfeilera není problém pro technologické obry. „Vyšší sazby nepředstavují pro tyto firmy zásadní problém, jelikož jsou to zavedené a vysoce ziskové korporace. Na rozdíl od mladých ztrátových technologií vykazují vůči vyšším úrokům nižší míru zranitelnosti,“ říká.

Naopak silný dolar může s tržbami ze zahraničí, odkud pochází významná část jejich příjmů, značně zamíchat. „Silný dolar ukrajuje určitou část marží, nezpůsobuje však citelnou destrukci profitů,“ vysvětluje ekonom Cyrrusu.