Češi začali šetřit i na psích a kočičích miláčcích

Ekonomická krize a snaha mnohých obyvatel šetřit se začala projevovat v oblasti, která byla zatím vůči úsporám imunní. Češi loni totiž za žrádlo pro kočky a psy utratili méně než v roce 2012, vyplývá z odhadů spotřebitelského panelu agentury GfK.

„Průměrná útrata se i v uplynulém roce sice přehoupla v Česku přes hranici dvou tisíc korun na jednu domácnost. Oproti roku 2012 je to ale o více než stokorunu méně,“ uvedl Richard Piluša z GfK. V konečném úhrnu to znamená, že se celková útrata českých domácností snížila o více než tři sta milionů korun. Celkovou částku agentura neuvedla

Snaha hlídat si více své výdaje se podle GfK zřejmě podepsala i na nižší průměrné útratě za jednotlivé nákupy v Česku. Nemalou měrou k tomu přispěl i zvyšující se podíl nákupů v akci. „Takřka 40 procent útraty českých domácností na tuto kategorii nakupovaly prostřednictvím akčních nákupů,“ uvedl Piluša.

Privátní levnější značky, jejichž podíl není v této kategorii zanedbatelný, nepocítily podle agentury v Česku takový meziroční pokles jako značkové zboží. Zejména to pak platí pro kočičí krmivo, kde mají privátní značky takřka třetinový podíl na výdajích domácností.

Čtyřnozí miláčci jsou přitom významnou součástí tuzemských domácností. O tom svědčí i fakt, že krmivo pro psy nebo kočky loni nakoupila více než polovina českých domácností. Pro srovnání – na Slovensku to jsou dvě pětiny domácností, která v průměru vydala 70 eur (asi 1900 korun) za rok. Ačkoliv průměrná útrata na Slovensku meziročně vzrostla, celková kategorie zaznamenala kvůli odlivu kupujících meziroční pokles o více než dva miliony eur (asi 55 milionů korun).

Kolik stojí mazlíček?

Štěkající miliardy