DPP od Škody Transportation zřejmě odebere méně tramvají

Tramvaj Škoda 15T ForCity

Tramvaj Škoda 15T ForCity Zdroj: Skoda Transportation

Pražský dopravní podnik od strojírenské Škody Transportation zřejmě odebere méně tramvají než domluvených 250. Součástí zatím neuzavřených jednání o změně smlouvy je návrh zkrátit tuto dodávku o řádově čtvrtinu kusů. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Jaroslav Ďuriš. Podnik zatím podle uzavřené smlouvy musí do konce roku 2018 odebrat celkem 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun.

„Dojde k redukci počtu kusů, ale jakým způsobem, to je rovněž věcí dohody,“ řekl Ďuriš. Pokles mezi počtem kusů, jenž vyplývá z uzavřené smlouvy z roku 2006, a novým požadavkem je podle něj „řádově o čtvrtinu“.

Jednání dopravního a strojírenského podniku jsou podle Ďuriše tvrdá a zatím jsou před věcnou dohodou, k níž obě strany směřují. Rozpory jsou například v budoucích odhadovaných nákladech. „Řešíme detaily, třeba směrem k nákladům na provozní údržbu v budoucích letech,“ zmínil šéf dopravního podniku. Roční platba, jež nyní ze smlouvy pro dopravní podnik plyne, by se údajně mohla snížit o miliardy korun.

Ďuriš již v lednu uvedl, že varianty, které během jednání o úpravě smlouvy přicházejí v úvahu, jsou vedle snížení počtu dodávaných tramvají dále rozložení plateb a spolupráce na třetích trzích, případně jejich kombinace. Dneska nevyloučil, že je ve hře například spolupráce na ruských trzích.

Smlouva o tramvajích přijde podnik na tři miliardy ročně

Smlouva o odběru 250 tramvají 15T ForCity podnik ekonomicky tíží. Každý rok to totiž znamená investici přesahující tři miliardy korun. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy, podnik reklamoval třeba vadné brzdy. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale prý není možná, podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Proto už delší dobu jedná o úpravě kontraktu.

Dopravní podnik je podle počtu zaměstnanců největší městskou firmou v ČR. Provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Ďuriš: Jízdné v Praze by mohlo příští rok zdražit o desetinu
Pražský dopravní podnik po hlavním městě bude zřejmě požadovat zvýšení jízdného v příštím roce o desetinu. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes připustil generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Jaroslav Ďuriš. Konečné rozhodnutí je podle něj v kompetenci magistrátu.
Ďuriš požadavek vznese mimo jiné kvůli tomu, že jízdné se v Praze již dlouhou dobu nezvyšovalo. „Systém zdražovat řádově ročně o inflaci není technicky řešitelný, čili v určitých časových obdobích, řádově několika let, to potřeba je,“ uvedl. Jeho představa je prý v řádu deseti procent, přesné číslo není stanovené. „Pracujeme na tom,“ poznamenal.