Maloobchod zrychlil růst, prodejci módy zažili raketový skok poptávky

Maloobchodní tržby v Česku loni v listopadu meziročně stouply o 13,2 procenta po říjnovém revidovaném růstu o šest procent. Zvýšily se podeváté po sobě, na meziroční srovnání má ovšem  vliv omezení prodeje kvůli epidemii koronaviru v roce 2020. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly téměř o čtvrtinu, stouply také u pohonných hmot, u potravin stagnovaly, vyplývá z dat Českého statistického úřadu.

V listopadu 2021 mohly být maloobchodní prodejny otevřeny, upozornila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. „To se projevilo také relativně nízkým růstem prodejů internetových obchodů, zákazníci se vrátili do kamenných obchodů,“ dodala.

Internetovým obchodům tak tržby meziročně vzrostly o 0,6 procenta, naproti tomu prodejnám s oděvy a obuví se zvýšily o 283,5 procenta, obchodům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci téměř o polovinu, s výrobky pro domácnost skoro o třetinu a prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky o víc než pětinu.

„Lidé mají chuť utrácet úspory z koronavirové krize. Neodrazuje je ani vysoká inflace. Výsledkem jsou obří nárůsty tržeb obchodníků,“ komentoval to hlavní ekonom společnosti BHS Štěpán Křeček.

Předloňskému podzimnímu uzavření maloobchodních prodejen se vyhnuly právě jen obchody se základním sortimentem, třeba potravinami či léky, a dalším vybraným zbožím. Opatření zavedené proti šíření koronaviru platilo po celý listopad, od 22. října do 2. prosince.