Ministerstvo dopravy chce zlepšit bezpečnost na přejezdech pomocí laseru

Železniční přejezd

Železniční přejezd Zdroj: archiv / 7

Ministr dopravy Dan Ťok přišel s návrhy, jak zlepšit bezpečnost na železničních přejezdech. V první fázi by se měl nainstalovat na přejezdy detektor překážek, díky kterému by bylo možné včas přijíždějící vlak zastavit.

Ministerstvo uvádí, že už nyní probíhá testování dvou typů laserového skeneru. Uvažuje se o variantách, kdy by podle té první mělo být možné vlak zastavit ještě před přejezdem, u té druhé by se měla alespoň snížit rychlost před případným nárazem.

Zkušební provoz prvního takového detektoru bude spuštěn ještě do konce letošního roku, pokud vše dopadne podle představ ministerstva, mají být podobné skenery nasazeny do běžného provozu do konce roku 2016.

Návrh má své kritiky

Samozřejmě je zvyšování bezpečnosti žádoucí, ale podle kritiků by podobný systém, minimálně u varianty, kdy se počítá se zastavením vlaku, významně prodloužil čekání aut na přejezdech. Tam, kde by nebyly závory, by to logicky mohlo vést k pravému opaku, a sice k tomu, že místo vyšší bezpečnosti bude jezdit na červenou více řidičů než dosud.

Reálnější a levnější opatření pak zahrnují postupné sklápění závor, vyznačení čáry, před kterou budou muset řidiči vždy zastavit a rozhlédnout se a také úpravu okolí přejezdu tak, aby řidiči viděli na trať. Přesně ve stylu současného ministra dopravy mluví tisková zpráva přirozeně také o automatizovaných systémech dohlížejících na přejezdy, aby mohly výsledné záznamy sloužit jako důkazy pro policii a umožnit správní řízení. Zároveň posílí i sama dopravní policie dohled nad přejezdy.

Článek vyšel na webu Autorevue.cz

Nejvíce pro bezpečnost na silnicích udělal Liberec, Nymburk a Blansko