Poslední švédský valčík v oblacích. České loučení s gripeny bude drahé

Gripen

Gripen Zdroj: Armáda ČR, D. Malík, Profi media

Letoun JAS-39 Gripen E.
Letoun JAS-39 Gripen E.
Letoun JAS-39 Gripen E.
Gripen
Gripen
6
Fotogalerie

To letadlo a jeho technologie už jsou prostě staré. Takhle na březnovém jednání poslaneckého výboru pro obranu shrnul aktuální pohled vojáků na stav čtrnácti čáslavských supersoniků Gripen Karel Řehka, náčelník generálního štábu české armády. České vzdušné síly na nich stojí od roku 2005. První náměstek ministryně obrany František Šulc k tomu dodal, že do roku 2027, kdy končí aktuálně platná nájemní smlouva, budou činit odhadované náklady na provoz švédských letounů více než čtyřicet miliard korun.

Celková suma za pronájem čtrnácti gripenů však bude nakonec daleko vyšší. Nabobtná kvůli novému – a velmi pravděpodobně definitivně poslednímu – prodloužení nájemní smlouvy. „My prostě potřebujeme ty letouny především kvůli tomu, abychom zabezpečili hladký přechod na novou podobu taktického letectva,“ popsal Řehka hlavní důvod, proč chce Česko mít gripeny a jejich plnohodnotný provoz zajištěný až do roku 2035.

Právě tehdy mají ochranu vzdušného prostoru „na plný úvazek“ převzít dvě letky amerických bojových letounů F-35. Česko se tím zařadí po bok mnoha aliančních spojenců. Z F-35 se zkrátka stále zřetelněji stává standardní letecká platforma páté generace pro NATO. Naproti tomu gripenům se nová odbytiště příliš nalézat nedaří. S českým letectvem tak ztratí švédský Saab jednoho z nejdůležitějších referenčních zákazníků.

Nový pořad FLOW: Buď budeme platit vyšší daně, nebo půjdeme později do důchodu. Je to jednoduché, tvrdí ekonom Matějka

Video placeholde
Rozhovor pro pořad FLOW s ekonomem Filipem Matějkou o důchodech • e15

NATO sází na F-35

Současná situace sice není z pohledu české obrany úplně komfortní, ale optimismus a pozitivní výhledy stále vítězí. Proč? Byť se množí zprávy, že výrobní a modernizační proces amerických stíhaček F-35 nejde podle plánu a stanovené termíny se stále protahují, což prý silně znepokojuje některé zákazníky, Česká republika si jiné varianty nepřipouští a v příštích měsících směřuje k dohodě o definitivním ukončení pronájmu čtrnácti supersoniků Jas-39 Gripen.

„Na převážné většině parametrů smlouvy bylo oběma stranami dosaženo shody,“ komentoval status quo Lubor Koudelka, vrchní ředitel vyzbrojovací sekce ministerstva obrany. Politici nákup letadel hájí tím, že jde o rozhodnutí vojáků, pro něž se stane F-35 mozkem veškerých operací. Některým armádám však bude gripen stačit i nadále.

Letoun JAS-39 Gripen E.Letoun JAS-39 Gripen E. | Saab AB

Před několika týdny například Budapešť oznámila, že ke čtrnácti pronajatým strojům si od Švédska koupí čtyři nové a počítá s nimi minimálně do roku 2036. A jak navíc před pár dny napsala Elisabeth Gosselin‑Malová, evropská korespondentka globálního obranného magazínu Defense News, Stockholm vyšlápl k vlastním bojovým letounům šesté generace.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!