Pražská koalice chce mít levnější kupony na MHD od příštího čtvrtletí

Metro - Praha

Metro - Praha Zdroj: Martin Pinkas, Euro

Zlevněný roční kupon v pražské MHD by mohl začít platit v prvním čtvrtletí roku 2015. Rada hlavního města by měla záměr schválit ještě do konce letošního roku. Koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (Strana zelených, KDU-ČSL a STAN) plánuje zlevnit roční kupon o 1100 korun na 3650 korun. Sleva by měla v pilotní fázi fungovat dva roky.

„Koaliční návrh na zlevnění jízdného bych rád přinesl na jednání rady co nejdříve, bude to jeden z prvních bodů. Ropid (organizace plánující pražskou MHD, pozn. red.) pak potřebuje na zavedení této změny zhruba tři měsíce,“ řekl ČTK budoucí náměstek primátora pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Zlevněné jízdné by tak mohlo začít fungovat v prvním čtvrtletí příštího roku. Kdy přesně o slevě rada rozhodne, zatím není jasné. „Opakuji, bude to jeden z prvních bodů jednání,“ řekl Dolínek.

Zástupci koalice se zlevněním inspirovali ve Vídni, kde vedení města k tomuto kroku přistoupilo v roce 2012 - tehdy snížilo roční cenu kupónu ze 449 euro na 365 euro. Ve Vídni prý sleva přilákala do MHD o 100 tisíc cestujících více, když do té doby jich jezdilo s ročním kuponem asi 400 tisíc.

Pražský dopravní podnik
DPP přepraví denně asi 3,3 milionu cestujících. V roce 2013 si roční kupon zakoupilo 168 432 cestujících, měsíční 2,27 milionu cestujících a čtvrtletní jízdné si pořídilo 606 646 pasažérů. Celkově činily tržby z jízdného v rámci pražské integrované dopravy za rok 2013 4,2 miliardy korun, z toho 3,2 miliardy tvoří všechny druhy předplatných kuponů dohromady.

Podle Dolínka by příliv cestujících MHD tak na některých místech údajně ulevil přetížené automobilové dopravě ve městě.

Pokud by Praha ke zlevnění přistoupila, avšak nepřilákala více cestujících, klesly by ročně příjmy DPP, potažmo Prahy, o asi 200 milionů korun. DPP ročně na předplatních kuponech získá přibližně 800 milionů. V první fázi chce koalice slevu zavést na dva roky. „Poté vyhodnotíme, zda opravdu přilákala více cestujících a zhodnotíme ekonomický dopad,“ řekl Dolínek.

Pavel Páral: ANO chce odborně zruinovat Prahu