„Předváděčky“ mění taktiku prodeje. Trikem je nákup v sídle firmy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Penn State via Flickr

Pořadatelé předváděcích akcí v ČR přišli s novým trikem. Pořádají prodejní akce přímo v sídle své firmy. U těchto nákupů totiž není možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Česká obchodní inspekce (ČOI) v posledních týdnech zaznamenala mimořádný nárůst počtu stížností od spotřebitelů, které se týkají právě těchto případů.

Mnozí spotřebitelé podle inspekce navíc nemají ani doklad o koupi. Ten má prodávající povinnost vystavit při klasickém prodeji na vyžádání spotřebitele.

Vstup na tyto akce pořádané v sídle společnosti je však výhradně na pozvánku. Nejčastěji organizátoři zvou spotřebitele důchodového věku a ty, kteří se již v minulosti předváděcích akcí zúčastnili.

„Většinou bývá nabízeno zboží jako na klasických předváděcích akcích, ale spotřebitelé si musí uvědomit, že zde nevzniká právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu, protože zboží kupují přímo v sídle společnosti, tedy nikoli mimo prostory obvyklé k podnikání,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Domoci se svých peněz zpět je pak podle něj velmi těžké, speciálně v případě, kdy si kupující ani nevyžádali doklad o koupi.

dTest: Finta nemá právní opodstatnění

Svůj pohled na nový trik přidal i Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. „V posledních dnech se na naší poradenské lince objevují stížnosti spotřebitelů na společnost BNM-MEDICAL CZECH SE pořádající předváděcí akce. Spotřebitelé, v drtivé většině senioři, si nákup terapeutických přístrojů za 40 a více tisíc korun zanedlouho po příjezdu domů rozmyslí, ale prodejce odmítá odstoupení od smlouvy respektovat. Odvolává se na to, že smlouvy jsou uzavřené v prodejně a zde právo zrušit smlouvu do 14 dnů neplatí,“ varuje Zelený.

Spotřebitelé shodně vypovídají, že písemné pozvánce adresované na jméno předchází telefonické oslovení s informací o otevření nové pobočky společnosti zaměřující se na oblast zdraví. Z pozvánky se nedozvíte nic o výrobcích, které budou předmětem prezentace, pouze společnost slibuje, že představí svoji činnost.

Jeden rozdíl od typických předváděcích akcí tu však je. Akce se konají přímo v sídle společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE, ve smlouvě označeném jako „prodejna“. Spotřebitelé tudíž údajně nemají právo odstoupit od smlouvy, protože zákon vyhrazuje tuto možnost pro případy, kdy nákup proběhl mimo prostory obvyklé k podnikání (například v restauraci při předváděcí akci).

Nejedná se o prostor obvyklý k podnikání, kde by mohl spotřebitel prodej očekávat

To však není pravda. „Bez ohledu na to, zda jde o sídlo zapsané v obchodním rejstříku nebo o provozovnu nahlášenou v živnostenském rejstříku, nejedná se o prostor obvyklý k podnikání, kde by mohl spotřebitel prodej daných výrobků očekávat. Moment překvapení je jedním z hlavních důvodů ochrany spotřebitele při uzavírání smluv mimo obvyklé obchodní prostory. Občanský zákoník proto v této souvislosti nepracuje s pojmem provozovna, ale prostor k podnikání a obvyklost se posuzuje vždy z pohledu spotřebitele, nikoliv onoho prodejce,“ vysvětluje Zelený.

Soudní dvůr Evropské unie konstatoval, že se musí jednat o prodejní prostor volně přístupný veřejnosti a jako takový musí být jasně označený.