Řidiči od příštího roku možná nebudou muset vozit řidičský a technický průkaz, uvedl Kupka

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS)

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

ČTK , luk

Již od roku 2024 řidiči na území Česka možná nebudou muset s sebou vozit řidičský průkaz ani osvědčení o technickém průkazu, takzvaný malý technický průkaz. Zavádí to novela o silničním provozu, kterou nyní projednává Poslanecká sněmovna. Původně mělo toto opatření platit až od poloviny roku 2025. Na úterním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ten také oznámil, že stát bude na investice do rozvoje dopravní infrastruktury potřebovat do roku 2050 přes pět bilionů korun. 

Podle Kupky se Ministerstvo dopravy ČR snaží rušit nebo zjednodušit zbytečné agendy, které se za poslední roky nashromáždily. K tomu má mimo jiné přispět portál dopravy, kde motoristé mohou například požádat o nový řidičský průkaz, výpis z karty řidiče nebo si koupit dálniční známku. V budoucnu by měl portál například zprostředkovat i zápis vozidla do registru.

Od letošního března byla prodloužena doba platnosti evidenčních kontrol z jednoho měsíce na jeden rok. Protokol o evidenční kontrole již také není nutné přikládat při žádosti o zápis vozidla do registru. Od příštího roku by měl být také zrušen technický průkaz vozidla a být sloučený s osvědčením o technickém průkazu. Zjednoduší se také zápis změny vlastníka vozidla, které bude možné provést společnou žádostí.

Co jste nevěděli o Poslanecké sněmovně:

Video placeholder
7 věcí, které jste nevěděli o Poslanecké sněmovně • Videohub

Ministerstvo chce také snížit během příštích dvou let počet pracovníků vyřizujících dopravní agendy o osmnáct ze stávajících 450 lidí. Uspoří také patnáct procent nákladů na energie a dvacet procent na plyn.

Stát bude podle Kupky také potřebovat na investice do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy i údržbu v letech 2024 až 2050 celkem 5,1 bilionu korun. Z toho v příštích deseti letech půjde o 2,8 bilionu korun v cenách roku 2022. „V průměru bude potřeba zajistit pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury 182 miliard korun ročně,“ řekl Kupka.

V současné době je v různých stadiích přípravy 900 staveb na silnicích, železnici nebo vodních cestách. Dopravní stavby jsou podle priorit a důležitosti rozdělené do 161 klastrů, tedy funkčních celků.