Slevy na jízdném loni vyšly na 3,5 miliardy a letos to bude dvojnásobek. Vláda je upraví

Poslanec ODS Martin Kupka

Poslanec ODS Martin Kupka Zdroj: Profimedia.cz

Poslanec ODS Martin Kupka (vpravo) a premiér Petr Fiala
Volební programy favoritů voleb - daně
3
Fotogalerie

Pouze studenti a senioři, kteří podporu státu nezbytně potřebují, mají mít napříště výrazně levnější cestování vlaky a autobusy. Za loňský rok tyto dotace spolknou 3,5 miliardy korun, za letošek to má být téměř dvojnásobek. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce slevy na jízdném analyzovat a pak změnit, aby byly cílenější.

Úplné zrušení podpory Kupka neplánuje. Přitom to byly právě úlevy pro vybrané skupiny občanů, kvůli nimž bývalá opozice obviňovala kabinet Andreje Babiše (ANO) z populismu.

„Kdyby došlo k příliš velkému snížení slev třeba až k nule, mohlo by to znamenat další významné výdaje státu. Přesněji ztrátu z provozování veřejné služby dopravní obslužnosti, kterou musí platit regionům,“ míní Kupka.

O slevy by neměli přijít například penzisté z venkovských oblastí, pro něž jsou vlak nebo autobus jedinou možností, jak se dostat k lékaři nebo do supermarketu. Zvýhodněni by měli zůstat i školáci a studenti, jejichž rodiče mají nízké příjmy.

S částečným zachováním opatření souhlasí Starostové a nezávislí, TOP 09 či lidovci. „Měl by tam být sociální aspekt. Plošné rozdávání ale odmítáme, státní rozpočet je napnutý,“ řekla místopředsedkyně KDU-ČSL a senátorka Šárka Jelínková.

Slevy ve výši 75 procent mohou využívat všichni studenti do šestadvaceti let a senioři nad pětašedesát let od podzimu 2018. Ministerstvo financí kalkulovalo na subvence s přibližně šesti miliardami korun ročně.

Covidová epidemie však využívání veřejných dopravních prostředků omezila. Ještě v roce 2019 úlevy vyšly na téměř 5,5 miliardy, předloni už na 3,7 miliardy. Za minulý rok se má částka podle odhadu rezortu financí pohybovat kolem 3,5 miliardy. V návrhu státního rozpočtu na letošní rok, který hodlá vláda Petra Fialy (ODS) do března přepracovat, se však předpokládaná suma blíží sedmi miliardám.

Kolik přesně by mohl na slevách ušetřit, zatím nechce šéf rezortu dopravy Kupka předjímat. „Systém budeme analyzovat a následně ho změníme,“ uvedl.

Ještě před rokem chtěla ODS tyto dotace úplně zrušit, v návrhu ke státnímu rozpočtu počítala se šestimiliardovou úsporou. Všechny škrty požadované občanskými demokraty měly dosáhnout osmi desítek miliard korun, tedy stejného objemu, který si pro letošek vytkl Fialův kabinet.  

Video placeholde
Volební programy favoritů voleb - daně • Videohub

„V minulosti jsem kritizoval plošnost tohoto opatření, za tím si stojím. Plošně někoho podporovat bez ohledu na jeho finanční či majetkovou situaci mi nepřijde správné,“ obhajuje záměr občanskodemokratický poslanec Jan Bauer.

Z dosavadních slov premiéra neplyne, že by se zeštíhlovací kúra měla ministerstva dopravy citelně dotknout. „Nebudeme šetřit na občanech, ale na provozních výdajích státu. Nechceme a ani nemůžeme šetřit ani na infrastruktuře a nezbytných investicích,“ řekl Fiala při prosincovém uvedení Kupky do úřadu.

Kolik stát platí za slevy na jízdném (v miliardách korun)

2019                                   5,5

2020                                   3,7

2021                                   2,9*/3,5**

2022                                   6,9**

*výdaje do konce října 2021, **odhad za celý rok

Pramen ministerstvo financí