„Za důvody vysokého počtu krachů v dopravě, stavebnictví a zpracovatelském průmyslu lze považovat vysokou náročnost na zdroje financování, které plynou z potřeby disponovat dlouhodobým majetkem, jenž je nezbytný k provozním aktivitám podniků v těchto oblastech podnikání,“ uvedla ředitelka D&B Alena Seoud.
Dalším významným zdrojem nadprůměrného počtu insolvencí je podle ní velmi konkurenční prostředí a značná nejistota ohledně budoucího ekonomického vývoje. Navíc důsledky ekonomické krize jsou v těchto oborech stále patrné zejména v objemu zakázek, ale i době splatnosti pohledávek, čímž je silně ovlivněn tok hotovosti, a tedy schopnost vhodně zajišťovat chod firmy.
Administrativa se z dlouhodobého hlediska jeví jako neperspektivní oblast podnikání, které vzhledem výrazné rizikovosti nenabízí relevantní zisk. „Při porovnání počtu nově vzniklých a zaniklých firem je poměr nejméně příznivý ze všech sledovaných oborů,“ dodala Seoud s tím, že firmy z tohoto oboru přecházejí do jiných, více perspektivních oblastí podnikání.
Ubytování je podle ní silně spjato s cestovním ruchem, který v posledních letech vykazuje značný pokles, což je důsledkem ekonomické krize.
Počet insolvencí na 10 tisíc firem:
2. čtvrtletí 2008 | 285 |
---|---|
3. čtvrtletí 2008 | 311 |
4. čtvrtletí 2008 | 332 |
1. čtvrtletí 2009 | 396 |
2. čtvrtletí 2009 | 537 |
3. čtvrtletí 2009 | 489 |
4. čtvrtletí 2009 | 487 |
1. čtvrtletí 2010 | 418 |
2. čtvrtletí 2010 | 426 |
3. čtvrtletí 2010 | 443 |
4. čtvrtletí 2010 | 487 |
1. čtvrtletí 2011 | 406 |
2. čtvrtletí 2011 | 432 |
3. čtvrtletí 2011 | 398 |
4. čtvrtletí 2011 | 477 |
1. čtvrtletí 2012 | 489 |