Ve Věcech veřejných vzplála hádka o ministra dopravy

Pavel Dobeš

Pavel Dobeš Zdroj: profimedia.cz

Rozklad Věcí veřejných podle všeho vstupuje do další fáze, vedle sporu s koaličními partnery o setrvání Víta Bárty v poslanecké lavici se rozhořela hádka přímo ve stranickém vedení. Jde o požadavek dnes už bývalého místopředsedy VV Tomáše Jarolíma, který trvá na tom, aby ministr dopravy Pavel Dobeš buď podal demisi, anebo byl okamžitě vyloučen ze strany.

Grémium VV mělo Jarolímovi minulý pátek vyhovět a zanést tento bod do závěrečného usnesení. Část stranických špiček ale tyto informace nechce nijak komentovat, případně existenci podobného ultimáta zpochybňuje.

„Skutečně jsem navrhoval vyloučení Pavla Dobeše, pokud moji výzvu k odchodu z vlády neuposlechne,“ řekl deníku E15 Jarolím. „Byl jsem ale na grémiu jen jako host, takže se k tomu, na čem se nakonec usneslo, nemohu vyjadřovat,“ dodal. Připustil nicméně, že spor mezi ním a představiteli VV existuje.

Některá média zveřejnila anonymní e-mail, který do redakcí dorazil v neděli. Podle něj se vedení strany pod hrozbou postihu pro toho, kdo obsah usnesení prozradí, dohodlo, že pokud Dobeš do středy dobrovolně nerezignuje, bude se následující den jednat o jeho vyhazovu.

Ze špiček VV se Dobeše otevřeně zastala pouze místopředsedkyně Dagmar Navrátilová. Její jindy sdílné stranické kolegyně Karolína Peake a Kateřina Klasnová včera nebraly telefon a neodpověděly ani na SMS. „Usnesení, které se týká ministra Pavla Dobeše, bylo projednáno v emočně vypjaté atmosféře v pozdních večerních hodinách. Nejsem příznivcem takových postupů, budu žádat jasné vysvětlení některých rozhodnutí. Budoucnost nevidím v politice ultimát,“ uvedla místopředsedkyně Navrátilová.

Podle e-mailu se pátečního grémia VV zúčastnili pověřený šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba a pověřený ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta. Ti měli být neformálně představeni jako možní kandidáti na nového ministra dopravy.

Dobeš během nedávné vládní krize prohlásil, že demisi by podal jen tehdy, kdyby si to přál premiér Nečas. Ten včera řekl, že s ním i nadále počítá, odejít by prý naopak měl Bárta.

Kdo ovládne desítky miliard?

Spor o setrvání ministra dopravy Pavla Dobeše ve funkci může mít velmi konkrétní ekonomické pozadí. Pod rezort spadá Správa železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic, tedy organizace, které každoročně rozdělují firmám desítky miliard korun. Obě dosud ovládají Bártou dosazení lidé v čele s Pavlem Habartou a René Porubou. Pokud Dobeš svůj post obhájí, budou se zřejmě poroučet.