Vojenská zdravotní pojišťovna nárokovala platby za mrtvé klienty, zjistil NKÚ

Zdravotnictví, ilustrační foto

Zdravotnictví, ilustrační foto Zdroj: Reuters

Lékařka
Zdravotnictví, ilustrační foto
3
Fotogalerie

Vojenská zdravotní pojišťovna (VoZP) měla v letech 2015 až 2017 nedostatky v evidenci pojištěnců a nárokovala platby za již zemřelé klienty, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). V pojišťovně podle něj nefungoval kontrolní systém, organizace chybovala při zadávání veřejných zakázek a také zvýhodnila některé klienty při čerpání preventivních programů.

Kontroloři NKÚ odhalili, že VoZP měla ve svém informačním systému nesprávné informace o pojištěncích. Například vyřadila 24.667 pojištěnců z kategorie státem hrazených a ke konci roku 2017 je vedla jako nezařazené. "Dočasně je považovala za osoby bez zdanitelných příjmů. K tomu ale neměla důvod," upozornil kontrolní úřad. Dodal, že zjištěný nedostatek měl vliv na výši vybíraného pojistného.

Na vzorku 156 pojištěnců kontroloři zjistili, že pojišťovna vedla v evidenci 81 zemřelých klientů, za které nárokovala od státu pojistné přes 1,5 milionu korun. Za více než čtyři desítky z nich navíc zaplatila lékařům na takzvaných kapitačních platbách téměř 112.000 korun. Z dokumentů podle NKÚ také vyplývalo, že 14 lidí se stalo pojištěnci VoZP až po své smrti. "V pojišťovně nefungoval vnitřní kontrolní systém, který by nedostatky odhalil," konstatovali kontroloři.

Chyby odhalili kontroloři také v zadávání veřejných zakázek. Prověřili 13 tendrů a u 11 z nich zjistili, že VoZP nepostupovala podle zákona. "Nakupovala totiž služby přímo u dodavatelů, a zbavila se tak možnosti získat výhodnější nabídku," uvádí NKÚ. Šlo například o zakázku na získání nových pojištěnců nebo na právní služby.

Podle kontrolorů také pojišťovna zaplatila přes 406 tisíc korun za analýzy, které jí nepřinesly nové informace. Obě vycházely z veřejně dostupných zdrojů, informací z účetnictví pojišťovny a jedna také z rozhovorů se zaměstnanci. Pojišťovna navíc výsledky analýz téměř nevyužila.

Netransparentně a diskriminačně postupovala VoZP také u čerpání peněz z fondu prevence, konstatovali kontroloři. U dvou programů nezveřejnila podmínky čerpání na webových stránkách a omezila cílovou skupinu pojištěnců, kteří měli mít k těmto programům přístup.

Vojenská zdravotní pojišťovna ČR od roku 1993 zajišťuje zdravotní péči ve vojenských i civilních zdravotnických zařízeních a lázeňských domech. O své pojištěnce pečuje prostřednictvím smluvní zdravotnické sítě, která zahrnuje na 25 tisíc poskytovatelů.