Při slevách si u poklady kontrolujte účtenku, ceny se mohou lišit, upozorňuje ČOI
Pokud rádi nakupujete ve výprodejích, měli byste se mít na pozoru. Slevy bohužel mnohdy jsou jen „na oko“. Můžete se totiž setkat s tím, že účtovaná cena zboží neodpovídá avizované slevě. A právě na tento nešvar se v 1. čtvrtletí 2018 zaměřila i Česká obchodní inspekce. Provedla 1 620 kontrol a porušení zákonů zjistila téměř ve 45 procentech, což je o 5 procent více než v minulém roce za stejné období.
„Z dosavadních poznatků ČOI vyplývá, že spotřebitelé poukazují především na nesprávné účtování cen výrobků v rámci slevových akcí. Naši inspektoři se setkali i s takovými případy, kdy rozdíl účtovaných cen činil až 130 korun v neprospěch spotřebitele,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Nejčastěji kontroloři zjistili porušení zákona o ochraně spotřebitele při účtování cen. Dále prodejci zanedbávají řádné seznámení spotřebitelů s konečnou cenou výrobku, někteří prodejci se také „neobtěžují“ s vydáním dokladu při zakoupení výrobku.
Kdo dostal pokutu
„Česká obchodní inspekce v 1. čtvrtletí 2018 pravomocně uložila 577 pokut v celkové výši 12 925 900 korun. Nejvyšší pokuty byly v tomto období pravomocně uloženy společnosti Tesco, jednalo se o 13 pokut v celkové výši 3 835 000 korun. Řetězci Penny Market bylo uloženo 8 pokut ve výši 2 540 000, společnosti Ahold 6 pokut ve výši 1 777 000 korun. Ve všech případech společnosti opakovaně při slevách nedodržovaly zákon o ochraně spotřebitele, která například ukládají prodejcům správně účtovat nebo spotřebitele řádně seznámit s konečnou ceny výrobků,“ uvádí tisková zpráva ČOI.