Kupte si ForMen
Kupte si aktuální vydání FORMEN
Zrenovovaná Avia AV-14 září novotou. Pečlivá vnější renovace se týkala také obou motorů a vrtulí. Nový nátěr je věrný historické předloze. Pečlivá vnější renovace se týkala také obou motorů a vrtulí. Sětrné obnovy se dočkala také kabina posádky. Stroje provozované ČSA byly postupně vylepšovány a jejich kapacita se v čase zvětšovala až na čtyřicet placených sedadel pro cestující. Zrenovovaná Avia AV-14 září novotou. Oficiální předávání renovovaného letounu Avia Av-14: vlevo ředitel Vojenského technického ústavu Jiří Protiva, vpravo ředitel Vojenského historického ústavu Praha, brigádní generál Aleš Knížek Zrenovovaná Avia AV-14 září novotou. Oficiální předávání renovovaného letounu Avia Av-14: vlevo ředitel Vojenského technického ústavu Jiří Protiva, vpravo ředitel Vojenského historického ústavu Praha, brigádní generál Aleš Knížek

10

fotografií

Armáda zrenovovala legendární Avii AV-14: Pýcha leteckého muzea září opět v plném lesku

J

Jeden z největších a nejcennějších exponátů sbírky Leteckého muzea Kbely, československý dopravní letoun Avia AV-14, září novotou. Po pečlivé renovaci se veřejnosti představil přesně po 45 letech od chvíle, kdy jej muzeum převzalo po vyřazení ze služeb ČSA. Za dobu svého provozu měl letoun nalétáno neuvěřitelných 18 tisíc hodin.

Avie AV-14 vychází z předobrazu dopravního a transportního letounu Iljušin Il-14, vyráběného ve velkých sériích v padesátých a šedesátých letech minulého století v Sovětském svazu. Někdejší československý letecký průmysl brzy získal na výrobu letounu licenční práva a v Závodech Jiřího Dimitrova v Letňanech jej produkoval právě jako Avii Av-14. Od zahájení výroby v roce 1955 bylo vyrobeno celkem 203 kusů.

Důležitá součást československého letectví

Letoun měl pro domácí civilní i vojenské letectví velký význam. Licenční Avie s doletem 3 200 kilometrů nalezly využití v Československé lidové armádě i Československých aeroliniích, které do své flotily postupně nasadily 32 letounů AV-14. Stroje ve službách ČSA se v čase dočkaly řady vylepšení, zvětšovala se také jejich kapacita pro cestující až na čtyřicet placených sedadel.

Čerstvě zrenovovaná Avia AV-14 opustila výrobní závod v roce 1958 a jako první ji do nebes vynesl známý pilot Andrej Kostík. V barvách ČSA letoun zprvu působil především na zahraničních linkách, později, s nástupem moderních letounů, byl již více nasazován na kratší, zejména domácí linky. 

Poslední linkový let z Prahy do Karlových Varů a zpět letoun absolvoval 20. září 1975. Po dvou měsících se stala Avia AV-14 součástí sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Nalétáno měla v tu chvíli 18 435 hodin bez jediné nehody. 

Náročná renovace pod širým nebem

Pobyt pod širým nebem v Kbelích si však za dlouhá léta vybral svou daň a podepsal se na technickém stavu exteriéru. Proto byl letoun od srpna loňského roku postupně renovován. V průběhu 17 měsíců pracovníci z Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany prohlédli každý šroub historického letadla a v dlouhém seznamu renovačních prací nechybí nový nátěr věrný dobové předloze, odstranění koroze z potahovaných plechů, přesklení interiérových oken či vnější oprava obou motorů a vrtulí. Pečlivé obnovy se dočkaly také kabiny posádky a cestujících.

"Jen na potažení vnějších částí jsme spotřebovali sto metrů čtverečních materiálu. Práce se týkaly především exteriéru letounu, v prostoru pro cestující nedošlo za uplynulá desetiletí k zásadnímu narušení exponátu. Ruční broušení vnějších ploch zabralo několik měsíců práce," popisuje náročné práce na letounu hlavní technik Jiří Kuzdas z Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany, jenž měl renovaci Avie AV-14 na starosti.

Související články
Americký sud střelného prachu: pokus o impeachment může ještě zvýšit napětí
Pouhý týden před inaugurací nově zvoleného prezidenta Joea Bidena nemají Spojené státy jasno v tom, zda současná hlava země Donald Trump do té doby setrvá ve funkci. Demokraté chtějí, aby Trump předčasně skončil a byl potrestán v souvislosti s nepokoji, které ve Washingtonu vypukly minulý týden. Navíc panují obavy, že násilnosti by mohly provázet i slavnostní akt uvedení nového prezidenta do úřadu.
Na sklad nevyrábím. To radši fabriku zavřu, říká majitel Koh-i-nooru Vlastislav Bříza
Prodej tužek vázne, ale hospodaření celého holdingu Koh-i-noor za rok 2020 rozhodně ztrátové nebude. Skupina naopak dál investuje a je připravena – pokud krize přinese příležitost – i na další nákupy. „Sice jsem se někde dočetl, že jsme zchudli, ale opak je pravdou. Když to někdo posuzuje z hlediska tržní hodnoty, tak možná ano, ale na to my si nehrajeme,“ říká Vlastislav Bříza, který je spolu se svými dvěma syny majitelem skupiny.
I za komunismu se s lesy hospodařilo lépe než dnes, říká hrabě Constantin Kinský
Lesy i lesní byznys v Česku procházejí krizí. Kvalitní dřevo i krásné hvozdy vzala Čechům neschopnost státu řádně se starat o zelené bohatství. Nadvládu převzal kůrovec, v tuzemsku o poznání razantněji než v okolních zemích. „Když kůrovcová kalamita v roce 2015 začala, Lesy ČR to flákaly, nedělaly, co měly. Možná by bylo šikovné, kdyby státní lesy byly svěřeny krajům, když to stát neumí. Nebo kdyby se zrychlil systém veřejných zakázek, aby byl rychlejší než kůrovec,“ říká hrabě Constantin Kinský, potomek slavného šlechtického rodu a hospodář na panství ve Žďáru nad Sázavou.