Avie AV-14 vychází z předobrazu dopravního a transportního letounu Iljušin Il-14, vyráběného ve velkých sériích v padesátých a šedesátých letech minulého století v Sovětském svazu. Někdejší československý letecký průmysl brzy získal na výrobu letounu licenční práva a v Závodech Jiřího Dimitrova v Letňanech jej produkoval právě jako Avii Av-14. Od zahájení výroby v roce 1955 bylo vyrobeno celkem 203 kusů.
Důležitá součást československého letectví
Letoun měl pro domácí civilní i vojenské letectví velký význam. Licenční Avie s doletem 3 200 kilometrů nalezly využití v Československé lidové armádě i Československých aeroliniích, které do své flotily postupně nasadily 32 letounů AV-14. Stroje ve službách ČSA se v čase dočkaly řady vylepšení, zvětšovala se také jejich kapacita pro cestující až na čtyřicet placených sedadel.
Čerstvě zrenovovaná Avia AV-14 opustila výrobní závod v roce 1958 a jako první ji do nebes vynesl známý pilot Andrej Kostík. V barvách ČSA letoun zprvu působil především na zahraničních linkách, později, s nástupem moderních letounů, byl již více nasazován na kratší, zejména domácí linky.
Poslední linkový let z Prahy do Karlových Varů a zpět letoun absolvoval 20. září 1975. Po dvou měsících se stala Avia AV-14 součástí sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Nalétáno měla v tu chvíli 18 435 hodin bez jediné nehody.
Náročná renovace pod širým nebem
Pobyt pod širým nebem v Kbelích si však za dlouhá léta vybral svou daň a podepsal se na technickém stavu exteriéru. Proto byl letoun od srpna loňského roku postupně renovován. V průběhu 17 měsíců pracovníci z Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany prohlédli každý šroub historického letadla a v dlouhém seznamu renovačních prací nechybí nový nátěr věrný dobové předloze, odstranění koroze z potahovaných plechů, přesklení interiérových oken či vnější oprava obou motorů a vrtulí. Pečlivé obnovy se dočkaly také kabiny posádky a cestujících.
"Jen na potažení vnějších částí jsme spotřebovali sto metrů čtverečních materiálu. Práce se týkaly především exteriéru letounu, v prostoru pro cestující nedošlo za uplynulá desetiletí k zásadnímu narušení exponátu. Ruční broušení vnějších ploch zabralo několik měsíců práce," popisuje náročné práce na letounu hlavní technik Jiří Kuzdas z Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany, jenž měl renovaci Avie AV-14 na starosti.