Armáda zrenovovala legendární Avii AV-14: Pýcha leteckého muzea září opět v plném lesku

Zrenovovaná Avia AV-14 září novotou.

Zrenovovaná Avia AV-14 září novotou. Zdroj: Vojenský historický ústav Praha

Pečlivá vnější renovace se týkala také obou motorů a vrtulí.
Nový nátěr je věrný historické předloze.
Pečlivá vnější renovace se týkala také obou motorů a vrtulí.
Sětrné obnovy se dočkala také kabina posádky.
Stroje provozované ČSA byly postupně vylepšovány a jejich kapacita se v čase zvětšovala až na čtyřicet placených sedadel pro cestující.
10
Fotogalerie

Jeden z největších a nejcennějších exponátů sbírky Leteckého muzea Kbely, československý dopravní letoun Avia AV-14, září novotou. Po pečlivé renovaci se veřejnosti představil přesně po 45 letech od chvíle, kdy jej muzeum převzalo po vyřazení ze služeb ČSA. Za dobu svého provozu měl letoun nalétáno neuvěřitelných 18 tisíc hodin.

Avie AV-14 vychází z předobrazu dopravního a transportního letounu Iljušin Il-14, vyráběného ve velkých sériích v padesátých a šedesátých letech minulého století v Sovětském svazu. Někdejší československý letecký průmysl brzy získal na výrobu letounu licenční práva a v Závodech Jiřího Dimitrova v Letňanech jej produkoval právě jako Avii Av-14. Od zahájení výroby v roce 1955 bylo vyrobeno celkem 203 kusů.

Důležitá součást československého letectví

Letoun měl pro domácí civilní i vojenské letectví velký význam. Licenční Avie s doletem 3 200 kilometrů nalezly využití v Československé lidové armádě i Československých aeroliniích, které do své flotily postupně nasadily 32 letounů AV-14. Stroje ve službách ČSA se v čase dočkaly řady vylepšení, zvětšovala se také jejich kapacita pro cestující až na čtyřicet placených sedadel.

Čerstvě zrenovovaná Avia AV-14 opustila výrobní závod v roce 1958 a jako první ji do nebes vynesl známý pilot Andrej Kostík. V barvách ČSA letoun zprvu působil především na zahraničních linkách, později, s nástupem moderních letounů, byl již více nasazován na kratší, zejména domácí linky. 

Poslední linkový let z Prahy do Karlových Varů a zpět letoun absolvoval 20. září 1975. Po dvou měsících se stala Avia AV-14 součástí sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Nalétáno měla v tu chvíli 18 435 hodin bez jediné nehody. 

Náročná renovace pod širým nebem

Pobyt pod širým nebem v Kbelích si však za dlouhá léta vybral svou daň a podepsal se na technickém stavu exteriéru. Proto byl letoun od srpna loňského roku postupně renovován. V průběhu 17 měsíců pracovníci z Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany prohlédli každý šroub historického letadla a v dlouhém seznamu renovačních prací nechybí nový nátěr věrný dobové předloze, odstranění koroze z potahovaných plechů, přesklení interiérových oken či vnější oprava obou motorů a vrtulí. Pečlivé obnovy se dočkaly také kabiny posádky a cestujících.

"Jen na potažení vnějších částí jsme spotřebovali sto metrů čtverečních materiálu. Práce se týkaly především exteriéru letounu, v prostoru pro cestující nedošlo za uplynulá desetiletí k zásadnímu narušení exponátu. Ruční broušení vnějších ploch zabralo několik měsíců práce," popisuje náročné práce na letounu hlavní technik Jiří Kuzdas z Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany, jenž měl renovaci Avie AV-14 na starosti.