Pandemie přinesla cyklistický boom. Revoluci v městské dopravě brzdí světový nedostatek kol

Cykloprodejna, ilustrační foto

Cykloprodejna, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Kolo se v době pandemie covidu-19 stalo preferovaným dopravním prostředkem a významnou součástí volnočasových aktivit pro miliony lidí.
Kolo se v době pandemie covidu-19 stalo preferovaným dopravním prostředkem a významnou součástí volnočasových aktivit pro miliony lidí.
Kolo se v době pandemie covidu-19 stalo preferovaným dopravním prostředkem a významnou součástí volnočasových aktivit pro miliony lidí.
Cykloprodejna, ilustrační foto
5
Fotogalerie

Kolo se v době pandemie onemocnění COVID-19 stalo preferovaným dopravním prostředkem a významnou součástí volnočasových aktivit pro miliony lidí. Současnou cyklistickou revoluci ale brzdí světový nedostatek bicyklů. Napsal deník Financial Times (FT), podle kterého v mnoha obchodech delší dobu vydrží pouze nejdražší modely. Zvýšená poptávka činí problémy i dvěma největším asijským výrobcům, tedy Číně a Tchaj-wanu.

Agentura AP už v červnu psala o americkém „boomu prodeje, jaký zde nebyl desítky let“. Lidé vykupovali zásoby kol ve velkých prodejnách řetězců Walmart a Target a dostupnější modely rychle mizely i ze specializovaných obchodů. Analytik cyklistického sektoru Jay Townley tehdy uvedl, že prodej se ve Spojených státech zvýšil nejvýrazněji od krize v 70. letech, za kterou bylo embargo arabských zemí na vývoz ropy.

FT nyní popisuje také podobnou situaci ve Francii. Odbyt kol přes internet se tam v květnu zvýšil o 350 procent, vyplývá z dat společnosti Foxintelligence, která se zabývá průzkumem trhu. Řetězec obchodů se sportovním vybavením Decathlon informoval, že mnohým jeho pobočkám došla levnější kola, a desetitisíce lidí tak musejí čekat.

„Pozorujeme obrovský nápor,“ řekl tiskový mluvčí řetězce Xavier Rivoire. „Všude nastává cyklistický boom,“ dodal.

„Nic takového jsem dosud nezažil,“ dodává spolumajitel dvou cyklistických obchodů v USA Lee Katz. Prodeji kol se prý věnuje více než 50 let. Řekl, že má teď vyprodané všechny modely do ceny 1000 dolarů (skoro 24 tisíc korun).

Zájem o kola zřejmě přiživuje snaha lidí vyhýbat se prostředkům hromadné dopravy, s nimiž je spojováno zvýšené riziko přenosu koronaviru. Podle FT jsou za boomem i dočasně propuštění pracovníci, kteří hledají „jednoduchou formu rekreace“. „Zároveň v mnoha městech v důsledku povinné izolace prudce klesl provoz, což mnohé cyklisty láká na silnice,“ podotýká britský deník.

Za problémy s uspokojováním poptávky vidí mimo jiné bezpečnostní opatření ve výrobních halách či absence pracovníků související se zdravotními potížemi a prevencí šíření nákazy. Jako další příčinu nedostatku kol v obchodech uvádí narušení dodavatelských řetězců po nástupu pandemie v Číně a na Tchaj-wanu.

Výkonný ředitel firmy Dahon David Hon řekl, že jeho podnik se po prvotním nárůstu prodeje v Číně připravoval na silnou globální poptávku, ani to ale nestačilo. Teď prý někteří dodavatelé při personálních problémech plní objednávky s měsíčními prodlevami. „Je to boj o součástky ve stylu všichni proti všem,“ popsal Hon aktuální stav.