Kolo jedině z oceli. "Retrokousky" z pražských Vinohrad ale stojí přes sto tisíc

Poklady jako tento začínají s cenovkou 100 tisíc korun.

Poklady jako tento začínají s cenovkou 100 tisíc korun. Zdroj: E15 - Michaela Szkanderová

Detail ocelové krásky.
Stroje a jednotlivé komponenty.
Spoluzakladatelé značky Repete Robin Fišer (vlevo) a Mikoláš Voverka.
Voverka a Fišer.
Vidlice Repete.
20
Fotogalerie

Značka kol Repete má ambici dosavadní zakázkovou výrobu postupně překlopit do masovější produkce. „Letos máme připravenou výrobní kapacitu na 150 ocelových rámů. S takovým číslem už pro nás celý byznys začíná být i finančně zajímavý,“ říká spoluzakladatel Repete Mikoláš Voverka.

Pražské Vinohrady jsou zdá se plodným místem pro cyklistickou výrobu. Sídlí tu úspěšný projekt karbonových kol, respektive rámů, Festka. Svůj showroom tady donedávna měl i Favorit. A nedaleko těchto míst už několik let funguje zatím méně nápadný, ale aktuálně velmi ambiciózní podnik Repete.

Když člověk vkročí do království obráběcích strojů, svářeček, pájek, vrtaček a brusů, které obývají dva cyklističtí nadšenci Mikoláš Voverka a Robin Fišer, připadá si jako v kutilské dílně. Na stolech leží v různé fázi rozpracované rámy kol, a na stěnách visí ty, které jsou už připravené k expedici.

„Začali jsme skládáním kol. Nebyla to úplně výroba. Bavila nás historická kola z doby 60., 70. a 80. let,“ vzpomíná Voverka na dobu zhruba před osmi lety. Proč právě toto retro? „Po konstrukční stránce kol šlo o zlatý věk. Snažíme se na to navázat a odkaz na fascinaci tehdejšího provedení kol otevřeně přiznáváme. Proto používáme ocel jako základní materiál pro rámy,“ vysvětluje Fišer.

Podle Fišera mají ocelová kola výjimečné vlastnosti - ideálně kombinují výkon a komfort, ocel má ideální poměr pevnosti a houževnatosti. „Co je ale nejdůležitější – vlastnosti oceli zůstávají,“ poznamenává s tím, že navíc je třeba si uvědomit, že ocel, která je na trhu dnes, je svými parametry mnohem dál než ocel z před čtyřiceti lety.

„Oproti kompozitům – karbonu, hliníku ta křivka slibovaných parametrů s časem padá. Když dnes sednete na desítky let stará kola s rámem z oceli, ten bude mít obdobné vlastnosti jako kdysi,“ dodal.

„Spolupracujeme s italskou značkou Columbus. Jsou specialisté na ocel pro výrobu cyklistických rámů,“ popisuje přidanou hodnotu Repete Fišer. „Od nich bereme materiál, některé kousky dokonce na zakázku a sami si je obrábíme, svařujeme. Následně rámy pískujeme, lakujeme,“ poznamenává s tím, že zásadní přidanou hodnotou Repete je ještě vývoj dalších detailů včetně napříkald inovativního vedení lanek uvnitř rámu.

Loni takto v dílně na Vinohradech vytvořili pět desítek více méně unikátních rámů vyhovujících mírám a požadavkům jednotlivých zákazníků. Celé osazené kolo pak začíná s cenovkou lehce přes 100 tisíc korun.

Nyní oba technici doufají, že produkci ještě znásobí. S tím bude pak spojené nutné zrychlení výroby. 

Na stěně visí tři rámy křiklavých barev. Čeká je cesta do Austrálie. Objednali si je tři tamní cyklonadšenci, kteří spolu jezdí na vyjížďky. Díky marketingu na sociálních sítích se totiž firmě Repete daří se zviditelňovat i v cizině.

„Snažíme se být i na sítích aktivní. Děláme různé akce pro komunitu, která začíná být celkem početná,“ říká Voverka. „Jde o besedy s cyklistickými tématy, z nich vznikají podcasty, vydáváme magazín, kde zaznamenáváme, co děláme. A hlavně pořádáme vyjížďky s cyklistickými nadšenci stejnými jako jsme my,“ dodává.