Tipy firmám: Jak nyní řešit změny v plánování pracovních sil | E15.cz

Tipy firmám: Jak nyní řešit změny v plánování pracovních sil

Tipy firmám: Jak nyní řešit změny v plánování pracovních sil
prezentace, kariéra, manažer
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Romana Rybová

V dnešních dnech spoustu společností trápí dva extrémy. Buď snížená nebo zvýšená poptávka po produktech nebo službách. A to má samozřejmě dopad na pracovní vytíženost zaměstnanců. Jak mohou firmy zvýšit flexibilitu a ušetřit náklady?

Současná koronavirová pandemie má vliv na většinu firem. Ty se musí se zvýšením či snížením poptávky vyrovnat. Některé firmy pro své zaměstnance nemají práci, jiné nemají zaměstnance, kteří by práci vykonali. Spousta společností nyní povoluje práci z domova. A jak se nyní vypořádat s plánováním pracovních sil ve směnných provozech?

Plánovací aplikace zvládne komunikaci mezi všemi zaměstnanci

Pro plánování můžete využít různé aplikace. „Například plánovací aplikace Quinyx je navržena tak, aby zajistila rychlou a snadnou komunikaci mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci na všech úrovních včetně dělnické sféry, kde často neexistuje žádný přímý komunikační kanál, kromě osobního. Díky aplikaci mohou zaměstnavatelé průběžně informovat všechny zaměstnance o situaci ve firmě, personálních požadavcích, změnách otevírací doby a nových opatřeních či postupech v důsledku pandemie a současně plánovat efektivně směny dle okamžité potřeby. Komunikační modul této aplikace je nyní dostupný zdarma na šest měsíců,“ uvádí poradenská firma Déhora.

Využití konta pracovní doby

Tzv. konto pracovní doby může pomoci s flexibilitou. Jeho využití umožňuje česká legislativa. Díky tomuto nástroji lze reagovat na kolísající potřebu práce. Společnosti díky kontům pracovní doby získají okamžitou flexibilitu a zároveň zajistí svým zaměstnancům stálý příjem.

  • Co je to konto pracovní doby: Jde o jiný způsob nerovnoměrného rozvržení pracovní doby. Na účtu pracovní doby zaměstnance se vykazuje stanovená týdenní pracovní doba, popřípadě kratší pracovní doba, rozvrh pracovní doby na jednotlivé pracovní dny včetně začátku a konce směny a odpracovaná pracovní doba v jednotlivých pracovních dnech a za týden. Zaměstnavatel je povinen vykazovat každý týden rozdíl mezi stanovenou týdenní pracovní dobou a odpracovanou pracovní dobou. Zaměstnanec pobírá při uplatnění konta pracovní doby tzv. stálou mzdu.

Směny plánované v nouzovém režimu

„Zatímco některá odvětví vliv krátkodobé poptávky nebo snížení potřeb již výrazně pocítila, jiné obory jsou sotva schopné momentální objem práce zvládnout. Problémy lze řešit dočasnou změnou rozvrhů směn a využít tak zaměstnance tam, kde jsou nejvíc potřeba,“ radí Déhora. Společnost dokáže nastavit krátkodobé směnné modely. Ty pak poskytnou firmě potřebnou flexibilitu. Firma je potom může využívat při změnách v počtu pracovních hodin. A to jak při těch, které se pohybují pod běžným normálem, tak i pro plné úvazky.

Jak jako firma přežít koronavirus? Škrtejte výdaje a sledujte cash-flow

Pro práci z domova musí firmy nastavit jasná pravidla

Home office není v našich končinách zatím ještě tolik rozšířený. Proto spousta firem nebyla na současnou situaci připravená. Pracovníci sice pracují z domova, ale někdy je to náročné. Pokud budou chtít společnosti s prací z domova pokračovat, je dobré stanovit jasná pravidla. Zákonná i provozní.

Zaměstnavatelé kvůli koronaviru zavádí home office. Jak na něj?

Autor: Romana Rybová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!