9 povedených konceptů létajících automobilů. Sci-fi se jednou stane realitou

TF-X (Terrafugia)

TF-X (Terrafugia) Zdroj: VTM.cz

TF-X (Terrafugia)
TF-X (Terrafugia)
TF-X (Terrafugia)
Lilium Jet (Lilium Aviation)
Lilium Jet (Lilium Aviation)
27
Fotogalerie

Dříve to vypadalo jako čiré sci-fi, nyní už létající auta existují. Podívejte se na 9 nejpovedenějších konceptů malých osobních dopravních prostředků. Každý výrobce jde na to trochu jinak.

 

TF-X (Terrafugia)

Rozkládací křídla, cestovní rychlost až cca 322 kilometrů za hodinu a dolet až cca 800 kilometrů. Tak by se ve skutečnosti dalo charakterizovat létající auto TF-X. Bude řízené počítačem – pasažéři prostě jen zadají cílovou destinaci a pak už si jen budou užívat cestu. TF-X si hravě poradí se špatným počasím, hustým letovým provozem a tak dále.

Lilium Jet (Lilium Aviation)

Pod názvem Lilium Jet se ukrývá dvoumístné letadélko ve tvaru vejce, které by mělo být schopné cestovat rychlostí až cca 305 kilometrů za hodinu. Doletová vzdálenost činí rovněž přibližně 305 kilometrů. Lilium Jet dokáže přistávat i mimo letiště a bude velmi šetrné vůči životnímu prostředí. Pohon je čistě elektrický.

AeroMobil 3.0 (AeroMobil)

Automobil, který jezdí na obyčejný benzín a dá se s ním vcelku bez problémů parkovat. Pokud ale jeho řidič bude chtít, roztáhne křídla a vznese se do vzduchu – a to z jakéhokoliv zpevněného povrchu, dlouhého několik set metrů. Nejprve je ale zapotřebí vychytat všechny mouchy, slovenští tvůrci už na konceptu pracují mnoho let a představili již několik funkčních vývojových verzí.

EHang 184 (EHang)

EHang 184 disponuje celkem 8 rotory a je plně autonomní. Jediné, co musíte udělat, je nastoupit a posadit se. Řídící centrála v Číně prý bude EHang 184 schopná monitorovat a ovládat kdekoliv na světě. Spoluzakladatel EHangu, George Yan, v rozhovoru pro magazín Daily Mail Online uvedl, že jízda v tomto automobilu bude desetkrát lepší, než jízda ve Ferrari.

PAL-V One (PAL-V)

Kombinace malého automobilu a gyrokoptéry. Sklopná vrtule ho tlačí dopředu a rotor zvedá vzhůru k obloze. Na souši i ve vzduchu může dosáhnout rychlosti až 180 kilometrů za hodinu. Velmi snadno se ovládá a je tišší než klasické vrtulníky. Prototyp byl úspěšně testován již v roce 2012 a letos by měla být zahájena sériová výroba.

S2 (Joby Avitation)

Dvoumístné letadlo, schopné vyvinout rychlost až cca 320 kilometrů za hodinu. S2 má 16 vrtulí, z nichž 12 je určeno pro vertikální vzlet a přistání – což znamená, že nepotřebuje žádnou rozjezdovou dráhu. Za zmínku stojí i skutečnost, že ho budou pohánět takzvané LiNiMnCo (NMC) baterie.

Vahana (Airbus)

Vahana je navržená tak, aby fungovala jako helikoptéra. Navíc by časem měla být bezpilotní. Z toho plyne, že bude schopná přepravit buď jednoho pasažéra nebo nějaký náklad. S testováním prototypu by se podle dostupných informací mělo začít letos, s výrobou pak v roce 2020.

Skycar 400 (Moller International)

Autorem Skycaru je známý designér Paul Moller. Jeho výtvor bude dostupný v několika verzích – pro 2, 4 nebo 6 osob. Skládací křídla jsou dostatečně úzká na to, aby letadlo mohlo po přistání i normálně jezdit po silnicích.

Cormorant (Urban Aeronautics)

Cormorant byl původně koncipován jako „létající mula“ pro vojenské použití. Dokáže nést náklad vážící přes 450 kilogramů a urazit vzdálenost zhruba 50 kilometrů. To je dost na to, aby například odvezl zraněné vojáky do bezpečí. Jeho tvůrci doufají, že se dokáže dostat i na místa nepřístupná běžným vrtulníkům. První letová zkouška se uskutečnila 3. listopadu.