Číňané vyvinuli unikátní genetický test pro těhotné

Těhotenský test, ilustrační snímek

Těhotenský test, ilustrační snímek Zdroj: Shutterstock.com

Prenatální testování zaměřené na zdraví ženy a jejího potomka není novinkou, nastávající matka bývá podrobena sadě testů napříč trimestry, které odhalí riziko vážnějších nemocí. K plnému genetickému testování se ale vzhledem k náročnosti, ceně i „agresivnosti“ této metody přistupuje jen ve výjimečných případech.

Lékaři z Institutu genomiky v Pekingu vyvinuli metodu kompletního genetického testu bez zásahu do dělohy či plodu: stačí prý vzorek krve matky. Test je velmi jednoduchý a staví na deset let starém zjištění, že plodové buňky často pronikají do krevního řečiště ženy. Vzhledem k tomu, že nastávající matka má po dobu těhotenství utlumenou aktivitu imunitního systému, mohou tam po nějakou dobu přežít – a to je podle Číňanů šance pro jejich „vyzobání“.

Tým, který publikoval své poznatky v časopisu Prenatal Diagnosis, tvrdí, že novou metodou úspěšně analyzoval genomy dvou dětí – u jednoho se objevily genové páry související s vyšším rizikem rakoviny střev a náchylností k jaterním chorobám, u druhého geny způsobující potíže s udržením rovnováhy solí.

Oznámení objevu nicméně neminula vlna skepse. Podle odborníků, které citoval server ScienceAlert, přicházejí nové technologie až příliš rychle na to, aby jejich významu alespoň zčásti porozuměla širší veřejnost, a to hlavně v kontextu genetického rizika. Dopad genových variant totiž závisí na desítkách individuálních faktorů od životního stylu až po vlivy životního prostředí.

Tak třeba objev rakovinu vyvolávajících genových párů i u plodu nemusí mít relevantní dopad. Rodiče by se ale mohli zbrkle rozhodnout těhotenství ukončit. Druhým aspektem je odhalení zvýšených rizik třeba vývojových vad, které by mohly plod a dítě provázet. Řada lékařů obhajuje prenatální genetické testování už jen pro možnost odhalit napravitelné choroby a postižení. Zbytek je pak na rozhodnutí rodičů.