Digitalizace vzdělávání nepočká

Zdroj: Unicorn a.s.

Jestli pandemie covid-19 přinesla něco pozitivního, je to posun v digitalizaci vzdělávání. Na tom se shodují pedagogové i odborníci z této oblasti. S tím souvisí skutečnost, že se do výuky více dostávají nové prvky jako jsou online vzdělávací kurzy.

Digitální gramotnost je důležitější než kdy dřív. O tom jsme se nyní přesvědčili hned několikrát. Covidová omezení pomohla jedné věci, a to je zásadní skok v rozvoji digitálních kompetencí, především u učitelů a žáků, což potvrzuje i výzkumná organizace PAQ Research. „I když je to smutné, tak nás pandemie a uzavření škol neuvěřitelně nakoplo a posunulo kilometry dopředu,“ říká Karel Gurgulák, analytik v organizaci PAQ Research a zároveň konzultant vzdělávací organizace EDUin.

Raketově vzrostla obliba online vzdělávacích nástrojů, které výrazně usnadňují jak výuku, tak domácí přípravu. Patří mezi ně i kurzy Red Monster, které se na trhu objevily v roce 2017 pod taktovkou Unicorn Publishing. „Existuje hodně aplikací, které vás testují. My na to jdeme trošku jinak. Žáky se snažíme spíše navádět, aby si dokázali odpovědět sami. Kurzy Red Monster jsou složené z lekcí, které na sebe navazují, a to včetně otázek, díky kterým se danou látku učíte,“ popisuje Radko Pöschl, manažer projektu a také bývalý učitel.

Red Monster ušetří přípravu a zefektivní učení

Narůstající oblibu učení s příšerou dokazuje jak počet vydaných kurzů, tak i počet studentů, kterých je nyní téměř 30 000. Okruhy témat se neustále rozšiřují. Jen za toto léto bylo vydáno 14 nových kurzů a z toho 5 pro Slovensko, kde od minulého roku Red Monster také působí. „Pro školáky jsme vydali již 65 kurzů, na nichž se podílelo více než 150 učitelů,“ dodává Pöschl. Kurzy jsou vytvářeny zejména právě učiteli.

Jedním z nich je Michal Burian, učitel na ZŠ Dědina, který Red Monster dlouhodobě využívá a celý koncept si nemůže vynachválit. „Kurzy Red Monster, podobně jako další výukové aplikace, hrají v digitalizaci školství významnou roli, protože žákům zábavnou formou pomáhají učit se smysluplně,“ vysvětluje a dodává, že právě tento online nástroj mu výrazně usnadnil práci během covidu. „Kdybych neměl k dispozici kurzy, zabraly by mi přípravy dvojnásobný čas.“

Kantoři více pracují s online materiály

Nejsou to ale jen online kurzy, které začali učitelé používat. „Kantoři nově pracují např. s videi na YouTube a někteří je i sami natáčeli,“ uvádí Gurgulák. Celkově by se dalo říct, že se komunikace mezi školami, žáky a jejich rodiči zlepšila a definovaly se i dovednosti, které by měli učitelé mít. „Digitalizace je pro vzdělávání velmi důležitá, což dokazují i aktuální kurikula na úrovni ZŠ, která říkají, že učitelé by své žáky měli učit i jak si osvojit a rozvíjet tzv. digitální klíčovou kompetenci,“ ukončuje Gurgulák.

Unicorn a.s.