Facebook zneužil data uživatelů v reklamě, zaplatí miliony dolarů

Facebook, Menlo Park

Facebook, Menlo Park

Americký soud posvětil mimosoudní vyrovnání ve výši 20 milionů dolarů, kterým Facebook zahladí spor s několika organizacemi na ochranu soukromí a stovkami tisíc uživatelů. Ti sociální síť vinili z toho, že bez svolení používala jejich osobní údaje v reklamách.

Facebook použil jména a fotky více než 150 milionů uživatelů v takzvaných sponzorovaných příbězích. Odškodnění ve výši 15 dolarů na osobu se ale dočká jen 614 tisíc majitelů facebookových účtů, kteří reagovali na email od Facebooku s výzvou, aby se o peníze přihlásili. Část z celkové sumy získají i organizace, které si stěžovaly.

Skupina pěti uživatelů zažalovala Facebook v roce 2011 kvůli tomu, že se jejich osobní údaje objevily ve sponzorovaných příbězích, aniž by byli požádáni o povolení nebo za využití svých dat dostali zaplaceno.

Sponzorované příběhy jsou reklamy „šité na míru“ jednotlivým uživatelům Facebooku. Zobrazují se jim nabídky zboží či služeb, které jejich přátelé na sociální síti označili tlačítkem „To se mi líbí“.

Soudce Richard Seeborg připustil, že nabídnuté odškodnění je velmi nízké. Upozornil ale, že v případu ještě nepadl žádný soudní verdikt, který by stanovil, že Facebook „nezpochybnitelně porušil právo“. Stěžovatelé navíc neprokázali, že by jim Facebook způsobil „jakoukoli významnou škodu“.

Facebook na sponzorovaných příbězích se zneužitými daty vydělal 73 milionů dolarů, odhadl soud. V rámci vyrovnání musí sociální síť svým uživatelům v budoucnu poskytnout více informací o tom, co se děje s jejich daty, a větší kontrolu nad jejich využíváním. Právníci stěžovatelů odhadli, že díky těmto změnám Facebook přijde o reklamní tržby ve výši 145 milionů dolarů.

Sociální síť se ještě musí vypořádat s přibližně sedmi tisíci uživateli, kteří se nepřipojili k hromadné žalobě, ale odškodnění po Facebooku vymáhají jednotlivě.