Geotagging ohrožuje přírodní památky

Stodola T. A. Moultona

Stodola T. A. Moultona Zdroj: profimedia.cz

Stodola T. A. Moultona
Stodola T. A. Moultona
Stodola T. A. Moultona
4
Fotogalerie

Odborníci upozorňují na problém s označováním lokací u snímků na sociálních sítích.

Americký stát Wyoming i jeho národní park Grand Teton jsou známé svými přírodními krásami, teď však tamní turistická komise v kampani prosí návštěvníky regionu, aby místo zbytečně nevystavovali ohrožení, které může představovat takzvaný geotagging.

Udávání souřadnic míst, kde byl snímek pořízen, na sociálních sítích může totiž vést k přílivu fotek chtivých návštěvníků do dosud nedotčených lesů a ke břehům odlehlých jezer.

Člen této komise Brian Modena si v rozhovoru s NYT postěžoval, že například zhruba 15kilometrový trek k jezeru Delta zdolali před pár lety v průměru jeden až dva turisté denně, dnes je to zhruba 145 lidí. A například na možnost vyfotit si známou stodolu T. A. Moultona umístěnou zcela fotogenicky na úpatí hor se dnes stojí dlouhé fronty. Některé dosud málo známé pěší trasy jsou dnes přetížené a na některých místech už i poškozené. „Chceme, aby lidé měli skutečné spojení s přírodou, ne jen fotky s označením,“ povzdychl si pro NYT Modena.

Podobný problém přitom neřeší jen ve Wyomingu. Například v některých částech Jihoafrické republiky musejí být na plotech podél cest umístěna upozornění vyzývající fotografy, aby nesdíleli místa výskytu nosorožců, kteří jsou častými cíli pytláků. Americká organizace Leave No Trace podporující etické využívání veřejných pozemků pak loni zveřejnila pokyny pro sociální média, která od geotaggingu rovnou odrazují. A někteří uživatelé Instagramu už dokonce využívají u svých fotek hashtag #nogeotag, aby na problém upozornili.

Zda může podobná osvětová kampaň dlouhodobě pomoci zachovat přírodní (i kulturní) památky, je otázkou, protože využívání mobilních telefonů i sociálních sítí rozhodně není na ústupu. Třeba Instagram, který ke geotaggingu nejvíce svádí, je v Česku nyní nejrychleji rostoucí sociální sítí.

A když už jsme v České republice, tak ještě pro zajímavost: mezi nejčastěji označované zdejší lokace (kromě měst) patří Karlův most, Pražský hrad, pražské letiště, Staroměstské náměstí a katedrála svatého Víta. Ale tam bude nejspíš narváno vždy, ať už s hashtagy nebo bez nich…