Léto v Kreuzbergu je milé, dynamické a svěží | E15.cz

RECENZE: Letní dospívání v Berlíně je milé, dynamické a svěží

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Nouzovému stavu se po Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava přizpůsobila další tradiční podzimní filmová akce. Jednadvacátý Queer Film Festival Mezipatra se měl původně konat v kinech v Praze a v Brně. Nyní až do 21. listopadu probíhá on-line. Na českém VOD portálu Aerovod je možné koupit permanentku na celý program, nebo jen přístup na vybraný film. V nabídce je mimo jiné snímek Léto v Kreuzbergu.

Druhý film pětatřicetileté německé režisérky Leonie Krippendorffové měl premiéru na letošním Berlinale v sekci Generation sdružující filmy o dětech a teenagerech. Přání promlouvat k duši mladých a dodávat jim sebevědomí v nelehké době dospívání je ve výsledku cítit. Stejně tak metafora o proměně housenky v motýla, z níž vychází i původní název Kokon, je divákům předložena tak, aby ji nepřehlédli. Nejen publikum ve věku hlavní hrdinky, 14leté školačky Nory, ovšem ocení, s jakou empatií a energií Krippendorffová příběh jednoho léta vypráví a s jakou přirozeností hraje Noru Lena Urzendowská.

Dnes dvacetiletá herečka dívku na prahu dospívání, která v parném létě roku 2018 zažije první menstruaci, první lásku i první zlomené srdce, zvládá přesvědčivě ve všech odstínech. Její Nora je tichá, hodná holka, která se učí orientovat v divočejším mikrokosmu své šestnáctileté sestry a k tomu zjišťuje, že ji přitahují sestřiny spolužačky.

Díky lesbickému motivu film vzala do programu po Febiofestu právě Mezipatra a s nimi spojený distribuční projekt Queer Kino, jež plánuje Léto v Kreuzbergu poslat i do běžných kin (3. 12., nebo až otevřou). Režisérka ovšem z Nořiny orientace nedělá hlavní téma, senzaci ani drama, Nořiny city jsou prostě běžnou součástí jejího dospívání, které v moderním Berlíně nikoho nepobuřují. Ne že by život místních teenagerů probíhal bez problémů, předsudky a netolerance mezi ně ale nepatří.

Léto v Kreuzbergu i přes pár svých umělých prvků představuje milý, dynamický a svěží příspěvek do oblíbeného žánru filmů o dospívání, který může pozitivně a povzbudivě zapůsobit na mladší publikum. Starší diváky pobaví i zaujme svým vhledem do života dnešních puberťáků.

Léto v Kreuzbergu
(romantické drama, Německo 2020, 95 min.)

Režie a scénář: Leonie Krippendorffová