Recenze: Válečné peklo. Oscarové drama 1917 je obdivuhodným filmem

Snímek 1917 režiséra Sama Mendese

Snímek 1917 režiséra Sama Mendese Zdroj: Vertical Ent.

1917
Na pražské předpremiéře oskarového snímku "1917" režiséra Sama Mendese v kině Cinema City Nový Smíchov uctili památku padlých v první světové válce členové Klubu vojenské historie a dudáci Rebel Pipers.
Na pražské předpremiéře oskarového snímku "1917" režiséra Sama Mendese v kině Cinema City Nový Smíchov uctili památku padlých v první světové válce členové Klubu vojenské historie a dudáci Rebel Pipers.
Na pražské předpremiéře oskarového snímku "1917" režiséra Sama Mendese v kině Cinema City Nový Smíchov uctili památku padlých v první světové válce členové Klubu vojenské historie a dudáci Rebel Pipers.
Na pražské předpremiéře oskarového snímku "1917" režiséra Sama Mendese v kině Cinema City Nový Smíchov uctili památku padlých v první světové válce členové Klubu vojenské historie a dudáci Rebel Pipers.
13
Fotogalerie

Sam Mendes se poprvé za svou dvacetiletou filmovou kariéru stal také scenáristou, mimo jiné kvůli zážitkům svého dědy z první světové války. Tomu je Mendesova novinka nazvaná „1917“ také věnovaná, ač příběh dvou mladých vojáků, kteří dostanou za úkol doručit rozkaz k odvolání plánovaného britského útoku a zabránit tak zbytečným ztrátám, zůstal smyšlený.

O děj však v epice, která dál rozšiřuje rozmanitost Mendesovy tvůrčí dráhy, ani moc nejde. 1917 je dílo obdivuhodné především díky svému audiovizuálnímu provedení. Ne náhodou získalo Oscary za kameru, mix zvuku a vizuální efekty. Na Zlatých glóbech či udílení britských cen BAFTA snímek dokonce zářil jako film roku s nejlepší režií.

Mendes v novince spojil osobní odyseu dvou mladíků s epikou válečného šílenství a se svými spolupracovníky vytvořil jízdu lunaparkem hrůz pulzující napětím, nervozitou a úzkostí. Ze štábu kromě něj vyniká hlavně kameraman Roger Deakins, jenž s pečlivou choreografií měnící úhly pohledu pomocí několika dlouhých, několikaminutových záběrů vytváří dojem jednolitého sledování „v přímém přenosu“.

Působivě tak vyjevuje odpudivost smrti i apokalyptický děs – jako například v nejsilnější scéně nočního útěku z francouzské vesnice. Jeho obrazy jsou někdy snad až příliš krásné a vyumělkované vzhledem k obsahu. Zároveň ale jejich odstup zvýrazňuje atmosféru surreálna. I tím přispívají k tomu, aby se divák nechal strhnout vírem událostí.

Sledování 1917 je více fyzický než psychický zážitek. A také víc emocionální než racionální. K tomu zase vydatně napomáhá melancholická i napjatá hudba Mendesova oblíbence Thomase Newmana, jen je v závěru příliš sentimentální.

Jeden z vojáků má v jednotce, kterou musí varovat, bratra. Oba postupují ve svém úkolu s přibývajícím vyčerpáním, které dál znásobuje pocit, že s nimi divák prožívá noční můru, v níž se čas rychle krátí. Jejich mise je až příliš jednoduchá a o obyčejném hrdinství vycházejícím z přátelství a touhy přežít řekne méně než Dunkirk Christophera Nolana.

Herci, především George MacKay, jenž zakusí více než jeho mladší kolega, však svými reakcemi na konflikt, který zničil tolika mladíkům život, zajišťují, aby film 1917 nebyl jen technicky úchvatné dílo bez srdce.

1917
(válečné drama, Velká Británie, USA, 119 minut)

Režie: Sam Mendes
Hrají: George MacKay, Dean-Charles Chapman,
Colin Firth, Benedict Cumberbatch
Hodnocení: 80%

Autorka je spolupracovnicí redakce