OBRAZEM: Nadzvuková dopravní letadla se vracejí na oblohu. Overture vzlétne v roce 2021

Nadzvukové letadlo Overture startupu Boom Supersonic by mělo prvně vzlétnout v roce 2021.

Nadzvukové letadlo Overture startupu Boom Supersonic by mělo prvně vzlétnout v roce 2021. Zdroj: Boom Supersonic

Prototyp sovětského dopravního supersoniku Tu-144 se prvně vznesl 31. prosince 1968, dva měsíce před francouzským Concordem.
Nadzvukové dopravní letadlo Concorde. Éra těchto vládců oblohy skončila po havárii v roce 2000, při níž zahynulo 113 lidí.
Výroba nadzvukového letadla XB-1 startupu Boom Supersonic
Výroba nadzvukového letadla XB-1 startupu Boom Supersonic
Nadzvukové letadlo XB-1 startupu Boom Supersonic
26
Fotogalerie

Americký start-up Boom Supersonic se chystá představit model nadzvukového letadla XB-1 v měřítku 1:3. Má být předchůdcem letadla Overture, dopravního supersoniku, který chce firma z Denveru představit letos na podzim. První zkušební lety by se měly uskutečnit v roce 2021.

Zakladatel a šéf šest let starého start-upu Blake Scholl pro CNN uvedl, že XB-1 je prvním krokem k návratu nadzvukových letounů na oblohu. Zdůraznil přitom důležitost návratu tohoto druhu dopravy. „Lety dvojnásobnou rychlostí by přinesly možnost cestovat daleko více, rychleji a pohodlněji. Přinesly by do našeho života více lidí, míst a kultur,“ doplnil.

Boom Supersonic chce na modelu XB-1 předvést klíčové technologie, a tak podat přesvědčivý důkaz o možnosti návratu nadzvukových letadel. Patří k nim široké využití uhlíkových vláken či počítačem řízená aerodynamika. Stroj by měl být navíc stoprocentně uhlíkově neutrální.

„Chceme zajistit, aby budoucnost nadzvukových letadel byla nejen bezpečná, ale také ekologicky a ekonomicky udržitelná,“ zdůraznil Scholl. „Zájem předčil naše očekávání,“ dodal a doplnil, že ještě před vypuknutím pandemie získala společnost předobjednávky na své stroje ve výši šesti miliard dolarů, tedy téměř 141 miliard korun. Jedno letadlo má přitom stát 200 milionů dolarů, zhruba 4,7 miliardy korun. Mezi zájemci jsou prý konglomerát Virgin Group či aerolinky Japan Airlines.

Pokud půjde vše podle plánu, první lety dopravního letadla Overture pro 55 až 75 cestujících by měly začít v roce 2030. 

Boom Supersonic není přitom jedinou společností, která vyvíjí nadzvukové letadlo pro civilní dopravu. Americký výrobce letadel Aerion Corporation chce na trh uvést malý nadzvukový letoun AS2 až pro dvanáct cestujících. 

Podívejte se na výrobu nadzvukového letounu XB-1 a jeho předchůdce: