Ovlivnil Facebook výsledek amerických voleb? Zuckerberg nařčení odmítá

Donald Trump se stane 45. prezidentem USA

Donald Trump se stane 45. prezidentem USA Zdroj: ČTK

Donald Trump se stane 45. prezidentem USA
Donald Trump se stane 45. prezidentem USA
Mark Zuckerberg
šéf Facebooku Mark Zuckerberg
Šéf internetové sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg
12
Fotogalerie

Americké volby již mají jasný výsledek. Vítězem se stal republikánský kandidát Donald Trump, což se však setkalo s nevolí u značné části obyvatelstva. Kromě mnohých nepokojů, které se konaly napříč celými Spojenými státy, se však začínají šířit mnohé teorie, podle kterých výsledky voleb ovlivnila například sociální síť Facebook.

Kromě toho, že Facebook nabízí interakci mezi jednotlivými uživateli, poskytuje rovněž zpravodajský servis. A právě ten se stal terčem odpůrců budoucího prezidenta Donalda Trumpa. Podle mnohých totiž Facebook upřednostňoval zprávy, které vyzdvihovaly právě svérázného miliardáře.

To však souvisí také s tím, že Facebook mezi hlavními příspěvky zobrazuje takové, u kterých předpokládá, že budou uživatele zajímat. Podle kritiků se tím však vytváří sociální bublina, která lidem zobrazuje jen to, co chtějí vidět a číst. Celá situace má však také druhý rozměr – lidé stále více spoléhají na informace, které v prostředí sociálních sítí naleznou.

A to potvrzují také mnohé výzkumy. Podle Pew Research Center považuje Facebook za primární zdroj informací o politice 44 procent Američanů. Toto číslo je rok od roku větší, během voleb však dostalo nový význam. Jak uvádí BuzzFeed, 38 procent informací, které na Facebooku sdílely velké pravicové skupiny, bylo nepravdivých nebo zavádějících. Levicové strany dosáhly ve stejném výzkumu devatenácti procent, každý jejich pátý příspěvek byl tedy obsahově nesprávný.

Šíření konspiračních teorií však nahrávají také problémy, kterým Facebook v minulosti čelil. Na začátku letošního roku, kdy už byla prezidentská kampaň v plném proudu, sociální síť čelila nařčením, že úmyslně propagovala zprávy zobrazující v lepším světle demokratku Hillary Clintonovou.

Facebook totiž uživatelům vybrané zprávy nezobrazoval pouze na základě algoritmů, ale vybírali je editoři, kteří měli také ověřovat relevanci jednotlivých výsledků. Poté, co se však oddělení zaměstnance propustilo a začalo spoléhat pouze na počítačový systém, docházelo k zobrazování lživých a nepravdivých zpráv.

A právě problémy s editory jsou v současnosti municí pro podporovatele Clintonové. Podle nich Facebook v poslední době nabízel nepravdivé příspěvky zvýhodňující právě vítěze voleb Donalda Trumpa. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg však podobná nařčení zcela odmítá. „Osobně si myslím, že myšlenka malého množství lživých zpráv, které by ovlivnily výsledek voleb, je opravdu bláznivá,“ uvedl Zuckerberg.

„Voliči se rozhodují na základě svých osobních zkušeností. Myslím si, že se podobným zprávám přikládá příliš velký význam,“ dodal Zuckerberg.  I přesto však Zuckerberg uznal, že jejich News Feed (zpravodajský kanál) projde vylepšeními. „Abychom vytvořili dobrý produkt, musíme na něm i nadále pracovat. Stále je co vylepšovat,“ uvedl miliardář.

Problémy se zpravodajstvím na Facebooku se zabývala také komentátorka Business Insideru Alyson Shontellová. Podle ní by si měl vzít Facebook příklad ze zpravodajského servisu Googlu. Vyzdvihuje především algoritmus Googlu, který dává velký důraz na relevanci, historii  a kvalitu daného média.  Google rovněž nepovažuje tento obsah pouze za majetek třetích stran, ale přijímá za jeho šíření zodpovědnost. V současnosti je jedinou podmínkou Facebooku pro podobný obsah dodržování vnitřních předpisů. Nesmí být tedy rasisticky urážlivé nebo zobrazovat obsah se sexuálním podtextem.