Siemens vynalezl dynamo, elektrický vlak i tramvaj, ale na poli elektřiny ho dlouho poráželi konkurenti. Čtěte konec příběhu slavného podnikatele

První elektrický vlak představený na berlínské výstavě v roce 1879

První elektrický vlak představený na berlínské výstavě v roce 1879 Zdroj: Siemens

První dynamo vynalezené Wernerem von Siemensem
Werner von Siemens
Rekonstrukce první dílny Wernera von Siemense v mnichovské centrále společnosti Siemens
Rekonstrukce první dílny Wernera von Siemense v mnichovské centrále společnosti Siemens
Rekonstrukce první dílny Wernera von Siemense v mnichovské centrále společnosti Siemens
12
Fotogalerie

Doba elektrická se zrodila v šedesátých letech 19. století. Werner von Siemens, od jehož narození v prosinci 2016 uplynulo 200 let, vynalezl dynamo v roce 1866. Trvalo ale ještě dvanáct let, než se po řadě zlepšení ze stroje na generování elektřiny stal dostatečně spolehlivý zdroj nové energie. Siemens a další podnikatelé viděli budoucnost elektřiny především v elektrickém osvětlení, elektrické železnici a v používání elektrických motorů.

Jenže na rozdíl od telegrafního byznysu, na který byla firma Siemens&Halske stavěná, byla výroba elektřiny a prodej elektrických zařízení mnohem složitější obor. Rychle vznikaly menší firmy, které snadno konkurovaly velkým koncernům. Navíc zpočátku nebylo jasné, jestli nakonec zvítězí rozvod elektřiny v podobě stejnosměrného proudu, nebo střídavého proudu.

V oblasti osvětlení vsadil Werner von Siemens na obloukové lampy. Jejich konkurencí se ovšem brzy staly Edisonovy žárovky. V roce 1882 instalovala firma první veřejné elektrické osvětlení v Berlíně na Postupimském náměstí a na Lipské ulici. V té době se ještě elektřina vyráběla v lokálních generátorech vždy pro potřeby daného projektu.

Edison představil žárovku v Paříži v roce 1881. Po světě svou technologii šířil prostřednictvím licencí. Werner von Siemens se dohodl s podnikatelem Emilem Rathenauem na vytvoření společné firmy, která bude Edisonovu technologii prodávat v Německu. Jenže zatímco Siemens si myslel, že společná firmy bude sloužit především jako prostředník pro prodej a instalaci výrobků od Siemens&Halske, Rathenau se na svého partnera vázat nechtěl, píše v Siemensově biografii Wilfried Feldenkirchen. Ze spolku se vyvázal a původní firmu DEG přejmenoval v roce 1887 na AEG. Stal se hlavním výrobcem žárovek v Německu a brzy konkuroval Siemensu i v dalších oblastech výroby a využívání elektrické energie.

Zdaleka nejdůležitější firmou v německé elektroenergetice v 80. letech 19. století byla společnost Schuckert&Co. Vyráběla generátory a obloukové lampy. V roce 1887 postavila vůbec první centrální elektrárnu. V 90. letech postavil Schuckert více centrálních elektráren než Siemens a AEG dohromady. Siemensovi se nepovedlo zachytit rychlý nástup konkurence ani v osvětlení a ztrácel tržní podíl ve prospěch AEG.

Přesto Siemens výrazně ovlivnil další směřování elektrotechnického průmyslu. V roce 1879 na berlínské výstavě představil první elektrický vlak na střídavý proud. O rok později vyvinul první elektrický osobní výtah. V roce 1881 na berlínském předměstí zprovoznil první elektrickou tramvaj, která postupně ve velkých městech nahradila koňmi tažené fiakry.

Neochota riskovat ovšem Siemens v dobývání nových trhů brzdila. Werner von Siemens například nikdy nechtěl, aby se jeho firmy stala generálním dodavatelem centrálních elektráren a dalších velkých projektů. Chtěl se soustředit jen na výrobu a instalaci zařízení. Jako rodinná firma neměl Siemens tolik kapitálu jako konkurenční veřejně obchodovaná AEG. Rozvoji Siemensu nepomáhalo ani to, že se při prodeji spoléhal na nezávislé prostředníky, kteří často kupovali zařízení i od jiných firem.

Po smrti Wilhelma Siemense v roce 1883 se začaly komplikovat vztahy mezi Berlínem a Londýnem. Šéf londýnské firmy Siemens Brothers Ludwig Löffler neměl nad sebou žádného nadřízeného z členů rodiny. Löfflerovi se nelíbilo, že musí kupovat zařízení vyrobené v Německu, které podle něj bylo příliš drahé. Navíc Löffler si dělal zálusk na to, že se stane reprezentantem Siemensu v zámoří, zatímco německé matce zůstane jen byznys v Evropě. To Werner odmítal připustit.

I když Werner ještě za svého života zřídil první americký závod Siemense, nepovedlo se až do jeho smrti firmě na zámořských trzích prosadit. Teprve v roce 1889 se vzdal výkonných pravomocí ve firmě a dál vystupoval už jen jako partner. Vedení firmy převzali jeho synové Arnold a Wilhelm. V roce 1892 Werner von Siemens zemřel. O pět let později se Siemens stal veřejně obchodovanou akciovou společností a nastartoval cestu ke globálnímu strojírenskému a elektrotechnickému koncernu.